آموزش عکاسی, آموزش ها 12 دقیقه 367

چرا همه طراحان باید کور رنگی را درک کنند؟

چکیدهحتی اگر شما به عنوان یک طراح گرافیک مشکل کور رنگی ندارید باید به عنوان یک حرفه ای نحوه ی برخورد با آن در طراحی را بدانید، بیش از 8 درصد از مشتریان مذکر شما احتمالاً کوررنگ هستند (کور رنگی در زنان نادرتر است – حدود 0.5٪) اگر طراحی شما برای این گروه ناخوشایند و […]

حتی اگر شما به عنوان یک طراح گرافیک مشکل کور رنگی ندارید باید به عنوان یک حرفه ای نحوه ی برخورد با آن در طراحی را بدانید، بیش از 8 درصد از مشتریان مذکر شما احتمالاً کوررنگ هستند (کور رنگی در زنان نادرتر است – حدود 0.5٪) اگر طراحی شما برای این گروه ناخوشایند و ناخوانا باشد، اشتباه بزرگی مرتکب شده اید.

در این مقاله هر دو جنبه را مورد بررسی قرار میدهیم. نکاتی را برای طراحان غیر کوررنگ برای در نظر گرفتن مخاطبان کوررنگ و نکاتی برای طراحان کوررنگ در مورد اینکه چگونه رنگ های خود را واضح نگه دارند، ارائه خواهیم داد. اما ابتدا کمی پیشینه… و یک تست.


آیا شما کور رنگ هستید؟

اگر عدد 74 را در تصویر زیر مشاهده میکنید پس کوررنگ نیستید اما اگر عدد 21 را مشاهده یا هیچ چیز نمیبینید، پس ما چند خبر بد برای شما داریم: شما کور رنگ قرمز-سبز هستید. اگر قانع نشدید، یک تست کامل در اینجا انجام میدهم. فراموش نکنید کوررنگی به معنی سیاه و سفید دیدن نیست، تک رنگی یک معقوله بسیار نادر است. در واقع کوررنگی به کاهش توانایی در تمایز بین سایه‌های رنگ‌های خاص – معمولاً قرمز و سبز اشاره دارد و کمی غیر رایج تر، آبی و زرد. این رنگ ها تمایل دارند با یکدیگر ترکیب شوند و در نتیجه ادراکاتی شبیه به این ایجاد شود.

تست کور رنگی
تست کور رنگی

در تصویر زیر، اولین لوگوی گوگل رنگ های معمولی دارد، نسخه پایینی به گونه ای تنظیم شده است که یک فرد کوررنگ قرمز-سبز ممکن است آن را ببیند.

اهمیت کور رنگی برای طراحان
اهمیت کور رنگی برای طراحان

نسخه سمت چپ مرلین مونرو دارای رنگ‌بندی معمولی است. نسخه سمت راست طوری تنظیم شده است که یک فرد کوررنگ قرمز-سبز ممکن است آن را ببیند.

بررسی اهمیت رنگ ها و تشخیص آن ها در طراحی و کسب و کار
بررسی اهمیت رنگ ها و تشخیص آن ها در طراحی و کسب و کار

بسیاری از افراد مشهور کوررنگ بوده اند، از جمله مارک تواین، بیل کلینتون، مارک زاکربرگ (شایعه حاکی از آن است که فیس بوک برای اولین بار از رنگ آبی به عنوان رنگ برجسته خود استفاده کرد، زیرا دیدن آن برای بنیانگذار ساده تر بود) ونسان ون گوگ.

در هر حال اگر شما کور رنگ نیستید، همچنان باید مخاطبان کور رنگ را در نظر بگیرید. به عنوان یک فرد با بینایی معمولی، تصور اینکه طرح شما برای یک چشم کور رنگی چگونه خواهد بود، دشوار است. اما تاثیر بسزایی دارد.

بسیاری از افراد مشهور کوررنگ بوده اند
بسیاری از افراد مشهور کوررنگ بوده اند

وب سایت ها یک نگرانی بزرگ هستند چرا که باید برای تمام کابران خوانا و پیمایش در محیط آن آسان باشد. تصویر زیر تفاوت بین متغیر مناسب و نامناسب برای چشم های کوررنگ را نشان میدهد.

هایلایت بالایی که از نظر تن شبیه به دکمه معمولی است، برای مخاطبان کوررنگ بدترین است. وسطی بهتر است، چرا که از تفاوت روشنایی استفاده کرده و اما آخری بهترین است، زیرا یک جزء غیر رنگی نیز اضافه میکند: یک حاشیه برجسته یا هایلایت شده.

کوررنگی و نگرانی بزرگ وبسایت ها
کوررنگی و نگرانی بزرگ وبسایت ها

احتمالا نمی‌خواهید لوگوی شما از رنگ‌هایی تشکیل شده باشد که برای مخاطبان کور رنگ ناخوشایند یا غیرقابل تشخیص هستند، درست است؟ یا بدتر، لوگویی که کاملاً نامرئی است – مانند برخی از موارد زیر.

تصویر زیر ظاهراً لوگوهای 1 بیل گاردنر، 2 دنیس مورفی، 3 Razoo و 4 کافه کرما بودند. هیچ یک از آنها ارتباط مثبتی برای بیننده کوررنگ ندارند، اما خواندن 2 و 3 دشوار یا حتی غیرممکن است!

در طراحی لوگو به افراد کوررنگ توجه ویژه داشته باشید
در طراحی لوگو به افراد کوررنگ توجه ویژه داشته باشید

به قسمت های خاصی که رنگ نقش کلیدی در آنها دارد بیشتر توجه کنید:

پیوندها: به‌طور معمول یک هایپرلینک را در یک متن به تنهایی با استفاده از رنگ برجسته کنید.

اینفوگرافیک: رنگ برای جذابیت و خوانایی اینفوگرافیک با اهمیت و اغلب حاوی اطلاعات نمادین است.

نقشه ها: در اینجا نیز اغلب از رنگ برای تشخیص مواردی مانند خطوط مختلف مترو یا مناطق شهری استفاده میشود.

بازی ها: رنگ اغلب برای تشخیص تیم ها و هدایت گیم پلی استفاده میشود.

نقشه هایی که بیش از حد به رنگ تکیه میکنند میتوانند برای بینندگان کوررنگ بسیار گیج کننده باشند.

طراحی اصولی نقشه ها و توجه به رنگ بندی
طراحی اصولی نقشه ها و توجه به رنگ بندی

برای جلوگیری از مشکلات کوررنگی، در اینجا چند قانون و رویکرد مفید وجود دارد که باید در نظر بگیرید

  • از ترکیب رنگ‌های زیر که مخصوصاً برای افراد کوررنگ سخت است خودداری کنید: سبز و قرمز؛ سبز و قهوه ای؛ آبی و بنفش؛ سبز آبی؛ سبز روشن و زرد؛ آبی خاکستری؛ سبز و خاکستری؛ سبز و مشکی
  • تک رنگ استفاده کنید: استفاده از سایه های مختلف یک رنگ به جای چندین رنگ مطمئناً بهترین راه برای جلوگیری از مشکلات کوررنگی است. امروزه مینیمالیسم در همه جا رایج است.
  • از کنتراست بالا استفاده کنید: افراد کوررنگ قادرند کنتراست و تفاوت در رنگ، اشباع و روشنایی را درک کنند. از این موارد به نفع خود استفاده کنید (نکته: بسیاری از افراد کوررنگ گزارش می‌دهند که می‌توانند بین رنگ‌های روشن به جای رنگ‌های تیره و کدر که تمایل به محو شدن در یکدیگر دارند، بهتر تمایز قائل شوند)
  • از خطوط ضخیم تر استفاده کنید: برخی افراد که کوررنگی خفیف دارند میتوانند یک رنگ را ببینند، اما تنها در صورتی که “توده” کافی از آن وجود داشته باشد. اگر یک خط رنگ خیلی نازک باشد، به عنوان رنگ مناسب نشان داده نمیشود.
  • تصور نکنید که رنگ‌ها به خودی خود نشانگر احساسات هستند: اگر از رنگ قرمز برای علامت دادن «بد»، «هشدار» یا «مواظب باشید» استفاده میکنید، عنصر نمادین دیگری را اضافه کنید تا هدف را به بینندگان کوررنگ منتقل کنید.
  • از بافت استفاده کنید: در نقشه ها و اینفوگرافیک ها، سعی کنید از بافت علاوه بر رنگ برای تمایز بین اشیا استفاده کنید.

علاوه بر این، منابع زیادی وجود دارد که در مورد رنگ انتخابی شما بازخورد میدهند. برخی از آنها حتی شبیه سازی هایی را ارائه میدهند که نشان میدهند طراحی شما برای یک چشم کور رنگ چگونه به نظر میرسد! این موارد را بررسی کنید:

Colorblind Web Page Filter : یک URL را تایپ کنید، نوع کوررنگی را انتخاب کنید و فیلتر آن به شما نشان میدهد که صفحه وب برای شخصی که آن مشکل را دارد چگونه به نظر میرسد.

Vischeck : روی فایل ها یا صفحات وب اعمال میشود، میتواند دید چشم کور رنگ را شبیه سازی کند یا تصاویر را برای بینندگان کور رنگ تصحیح کند.

Newman services : یک شبیه ساز است.

Color Laboratory : آزمایشگاه رنگ به شما اجازه میدهد ببینید چگونه رنگ های انتخاب شده در کنار یکدیگر، در ترکیب های مختلف پیش زمینه/پس زمینه برای بینندگان کوررنگ ظاهر میشوند.

Color Oracle : شبیه ساز کوررنگی برای ویندوز، مک و لینوکس.

Sim Daltonism : شبیه‌ساز کوررنگی فقط برای مک.

Color contrast visualizer : تجسم کننده کنتراست رنگ، کمک میکند ترکیب رنگ های خوبی را به طور کلی انتخاب کنید.

در طراحی نقشه ها و اینفوگرافیک ها از بافت استفاده کنید
در طراحی نقشه ها و اینفوگرافیک ها از بافت استفاده کنید

شما کور رنگ هستید و آماده طراحی هستید!

بسیاری از طراحان گرافیک کوررنگی خود را پنهان میکنند اما واقعا نیازی نیست، با چند فناوری ساده و قرض گرفتن چشم های دیگران کاملاً خوب خواهید بود. در واقع، جامعه ای رو به رشد از طراحان کوررنگ وجود دارد:

  • We Are Colorblind وب سایتی است که توسط طراحان گرافیک کور رنگ اداره میشود و شامل مقالاتی در مورد کور رنگی و بررسی محصولات مختلف (عمدتاً اپلیکیشن ها) است.
  • jdotreach یک طراح کوررنگ مفتخر، که در این پست وبلاگ توضیح میدهد چگونه با دید نامنظم خود کنار می آید.
  • Yoav Brill یک طراح/فیلمساز کوررنگ است که یک فیلم کوتاه الهام‌بخش تولید کرده که تماماً از نقاطی شبیه نقطه‌های آزمایش کوررنگی ساخته شده است.

به‌طور کلی، هر فردی روش خاص خود را دارد، اما تا حد زیادی مهم این است که ترکیب‌های رنگی را انتخاب کنید که خوب به نظر میرسند و آنها را با برچسب‌های مرجع مانند مقدار هگز رنگ یا کد پنتون پیگیری کنید. ابزار قطره چکان در فتوشاپ منبعی ضروری در جمع‌آوری داده های شما خواهد بود و ضمن این که رنگ ها شامل کپی رایت نمیشوند.

در اینجا چند روش دیگر وجود دارد که میتوانید از آنها استفاده کنید:

  • The ColourAdd system  سیستمی که رنگ های پایه را با نمادها جفت میکند، که میتوانند به روش های مختلف ترکیب شوند تا رنگ های ثانویه را تعیین کنند. این تنها یکی از بسیاری از رویکردهایی است که میتوان اتخاذ کرد.
  • Visolve نرم افزاری که رنگ ها را برای کاربران کوررنگ تصحیح میکند.
  • Vischeck یک نرم افزار جایگزین که سعی در تصحیح رنگ ها برای کاربران کوررنگ دارد.
سیستمی که رنگ های پایه را با نمادها جفت میکند
سیستمی که رنگ های پایه را با نمادها جفت میکند


راستی میتوانید آخرین مطالب ما را از طریق تلگرام و اینستاگرام نیز دنبال کنید. برای عضویت در کانال تلگرام و اینستاگرام بیت گرف روی دکمه زیر کلیک کنید. همچنین فیلم ها با کیفیت های مختلف در یوتیوب هم قرار دارد.

TELEGRAM INSTAGRAM youtube

امتیاز: 0 از ۵ - تعداد رای: 0
اشتراک گذاری این صفحه
گفتگو و سوالات شما در این قسمت میتوانید نظر یا سوال خود را در مورد مقاله یا آموزش مطرح کنید.
دیدگاهتان را بنویسید برای ارسال دیدگاه لازم است در سایت وارد شده یا ثبت نام کنید ...
2 دیدگاه به گفتگوی ما بپیوندید و نظرتان را با ما به اشتراک بگذارید ...
اتابک رستمی زاد همراهلو 1400/08/14

سلام بسیار عالی ، ممنون از شما.

    تیم پشتیبانی بیت گرف 1400/12/21

    سلام وقت بخیر
    سپاس از همراهیتان.

مطالعه با تمرکز بیشتر
پست های پربازدید هفته 6 پست پربازدید در دسترس شماست!
دانلود و نصب اسکریپت motion...

دانلود و نصب اسکریپت motion...

احسان ملائی
دانلود اسکریپت Motion Bro v4.0.4...

دانلود اسکریپت Motion Bro v4.0.4...

مهدی فریدونی
آموزش هوش مصنوعی استیبل دیفیوژن...

آموزش هوش مصنوعی استیبل دیفیوژن...

مهسا سلطانی
دانلود Adobe Firefly | هوش...

دانلود Adobe Firefly | هوش...

مهدی فریدونی
میدجورنی رایگان و نحوه استفاده...

میدجورنی رایگان و نحوه استفاده...

مهسا سلطانی
صدا ها و افکتهای صوتی...

صدا ها و افکتهای صوتی...

احسان ملائی
دوره روتوش
دوره جامع گرافیک و ویدیو
×