StitchGenerator یک اسکریپت برای نرم افزار 3Ds Max است که دوخت روی اجسام ایجاد می کند و سوراخ بین دوخت ها را در لبه های انتخاب شده، در امتداد یک Spline به سادگی ایجاد میکند و با یک رنگ متفاوت نشان میدهد.
این اسکریپت دو نوع دوخت در حال حاضر می تواند شبیه سازی کند، 1- دوخت با مقطع گرد 2- دوخت با مقطع صاف.
دوخت پروفیل تخت به طور خودکار چرخانده می شوند تا انتهای آنها به طور طبیعی روی هم قرار بگیرند و در یک سوراخ کشیده شروع و به پایان می رسند.
Stitch Length: طول یک دوخت که بر حسب میلی متر اندازه گیری می شود. اگر صحنه شما بر حسب سانتی متر باشد، به طور خودکار به اندازه مناسب تبدیل می شود.
Stitch Spacing: فاصله بین دوخت بسته به نوع دوخت متفاوت است. برای دوخت هایی با مقطع صاف، در صورت افزایش فاصله، چرخش دوخت نیز تغییر می کند.
Stitch Rotation: چرخش هر دوخت قابل کنترل است، اگر یک دوخت با مقطع انتخاب شود، چرخش به طور خودکار می شود تا انتهای آنها به طور طبیعی همپوشانی داشته باشند و در یک سوراخ دراز شروع و به پایان می رسند.
Scale: مقیاس همه چیز قابل کنترل است.همچنین اگر می خواهید دو دوخت در اندازه نصف شود، آن را روی 50 تنظیم کنید.
Hole Scale: مقیاس سوراخ های دوخت نیز قابل کنترل است.
Skew: دوخت ها را کج می کند، دوخت با مقطع صاف را کشیده و طبیعی تر میکند.
Overlap Offset: میزان همپوشانی دوخت با مقطع صاف را تعیین می کند.
Split stitch loop at angle: حلقه دوخت ها را در صورت چرخش به یک گوشه تیز یا به صورت حلقه ایجاد میکند.
Create Holes: کنترل می کند که آیا یک سوراخ بین هر دوخت ایجاد می شود یا خیر، و offset فاصله بین سوراخ و جسمی را که دوخت ها روی آن ایجاد شده است را کنترل می کند.
Conform holes to surface: رأس هر سوراخ را با سطح زیر مطابقت میدهد،. اگر Object پایه شما مسطح است، نیازی به مطابقت ندارد، و خاموش کردن آن سرعت ایجاد دوخت را افزایش می دهد
Attach: همه دوخت ها را به یک جسم واحد و همه سوراخ ها را به یک جسم واحد دیگر متصل می کند.
Spline Base Object: اگر دوخت ها بر اساس یک Spline انجام میشوند، Object زیرین باید برداشته شود، لازم نیست که اسپلین دقیقاً روی سطح باشد تا کار کند، اما باید نزدیک به Object باشد.
Get Setting: یک دوخت از صحنه ای که قبلا ساخته شده است و تنظیماتی که با آن ایجاد شده است را می توانید بارگذاری کنید.
Reset Settings: همه تنظیمات را به مقادیر پیش فرض بازنشانی می کند.
Paint Stitches: میتوانید به صورت دستی روی Object دوخت ایجاد کنیدو
Create Stitches: دوخت را میتوانید هم بر روی Edge و همچنین روی Spline ایجاد کنید. هنگام استفاده از روش Spline ، بعداً می توانید به راحتی تنظیمات دوخت ها را به روز کنید.
روش نصب اسکریپت StitchGenerator
1 – ابتدا اسکریپت StitchGenerator را دانلود کنید.
2 – فایل موجود در پوشه دانلود شده را در مسیر C:\Program Files\Autodesk\3ds Max 2024\scripts کپی کنید.
3 – سپس وارد نرمافزار تری دی مکس شوید و از منوی Scripting بر روی گزینه Run Script کلیک کنید.
4 – پس از نصب اسکریپت از منوی Customize روی گزینه Customize User Interface کلیک کنید تا پنجره Customize User Interface برای شما باز شود.
5 – از این پنجره وار تب Toolbar شوید یک نوار جدید ایجاد کنید، سپس از قسمتAction گزینه StitchGenerator را با کلیک موس نگه دارید و بر روی نوار جدید ایجاد شده رها کنید،سپس نوار را در یک جای خالی درMain Toolbar قرار دهید. بعد از این کار مشاهده خواهید کرد که دکمه StitchGenerator به نوار ابزار Main Toolbar افزوده میشود .با انجام این کار دسترسی واجرای این اسکریپ راحت تر خواهد شد.