پیادهسازی اصول انیمیشن کار ساده ای نیست. تلاش برای تقلید از حرکات روزمره نیاز به نهایت توجه به جزئیات دارد. از آنجایی که چیزهای زیادی برای دنبال کردن وجود دارند، در اینجا یک راهنمای سریع برای درک و به کارگیری اصول اولیه ارائه خواهیم کرد. و خبر خوب اینکه انیماتورهای دیزنی، اولی جانستون و فرانک توماس، دوازده اصل انیمیشن را در کتاب خود به نام «توهم زندگی_ The Illusion of Life» گردآوری کرده اند.
وقتی برای اولین بار این اصول را مطالعه کردم، متوجه شدم که جزئیات زیادی در زندگی وجود دارد که هرگز ندیده بودم. از آنجایی که ما با تمام حرکات زندگی روزمره آشنا هستیم، نسبت به جزئیات بی توجه یا عملا کور میشویم. به عنوان مثال، سعی کنید دنباله ای از یک توپ متلاطم که از زمین میپرد، بکشید. مطمئناً صدها، اگر نه هزاران بار، قبلاً این اتفاق را دیدهاید، اما اکثر افراد در مورد بسیاری از جزئیات واضح اشتباه میکنند. مثل این است که از کسی بخواهید یک دوچرخه بکشد. علیرغم اینکه این یک شیء آشنا و رایج است، تقریباً جزئیات آن را همه اشتباه ترسیم خواهند کرد.
اصول انیمیشن سازی: روند حرکت، پیش حرکت، دنباله حرکت
1 – روند حرکت شی یا Easing
هیچ چیز به صورت خطی حرکت نمیکند. هنگامی که یک جسم به حرکت در می آید، ابتدا شتاب میگیرد و بعد سرعت آن کاهش می یابد که به این روند حرکتی، ایزینگ نیز گفته میشود. در انیمیشن، فریم های بیشتری از یک شی را خواهید داشت که در ابتدا و انتهای حرکت در ناحیه کوچکتری فشرده شده است. با نگاهی به مثال زیر میتوانید متوجه شوید که حرکت خطی چقدر غیر طبیعی است. روندی که حرکت یک جسم طی میکند میتواند احساسات مختلفی را منتقل کند، و به طور کلی حرکت عادی، یک منحنی استاندارد است.
2 – پیش حرکت یا Anticipation در اصول انیمیشن سازی
عمل یا اکشن قبل از عمل اصلی را پیش حرکت می نامند. میتوانید نمونه ای از این نوع حرکت را در انیمیشن افتتاحیه استودیو پیکسار مشاهده کنید. وقتی لامپ کوچک میشود تا آماده پریدن روی نامه شود، این تردید یک پیش حرکت است. بدون انباشته شدن انرژی، حرکت پیشرو باور پذیر نخواهد بود. پیش حرکت قطعاً یکی از سختترین اصول انیمیشن است. برخی انیماتورها به اندازه کافی پیش حرکت ندارند یا آن را بیش از حد دراماتیک میکنند.
یکنواخت کردن این انیمیشن مدتی طول میکشد، اما به مرور سریع متوجه خواهید شد چه زمانی آن را بهدرستی انجام داده اید. همه چیز در مورد زمانبندی است. بنابراین اگر یک ناحیه را تغییر دهید، قسمت دیگری نیاز به فیکس کردن خواهد داشت، شما باید انیمیشن را به بهترین شکل ممکن ترکیب کنید.
3 – دنباله حرکت یا Follow-Through
دنباله حرکت و پیش حرکت به نوعی مشابه هستند، اما در انتهای مخالف اکشن، اینرسی یا لختی با دنباله حرکت معرفی میشود. هنگامی که یک شی در حال حرکت را انیمیت میکنید که قرار است ناگهان متوقف شود، بعد از این توقف همچنان کمی حرکت وجود خواهد داشت. دنباله حرکت باعث میشود جسم شما از قوانین فیزیک پیروی کند. برای نشان دادن دنباله حرکت، جسم میتواند خم یا کشیده شود و بلغزد. علاوه بر این حتی این نوع حرکت میتواند متریالی را که جسم شما از آن ساخته شده نمایش دهد.
اگر تمایل به ساخت موشن گرافیک هایی در افترافکت دارید که قوانین فیزیک را در آن ها پیادهسازی کنید و این قوانین را به چالش بکشید، پیشنهاد میکنیم به پک اول آموزش پلاگین های افترافکت (نیوتون) از بخش دوره های تخصصی سایت بیت گرف سر بزنید.
سخن پایانی
پیادهسازی این اصول کار آسانی نیست. شاید هر بار که روی یک انیمیشن کار میکنیم، ناچار باشیم هر بار به عقب برگردیم و حرکت را روی و بین کی فریم ها یکنواخت کنیم. شاید بار اول، دوم یا حتی سوم آن را درست متوجه نشویم. این نوع تکنیک ها برای درست شدن نیاز به آزمون و خطای زیادی دارند، فقط به یاد داشته باشید که صبور باشید و درک کنید که در هر مرحله مهارت شما در حال پیشرفت است.
فراموش نکنید این اصول برای همه رسانه های حرکتی اعمال میشود، از 3 بعدی تا انیمیشن سلولی، دوازده اصل انیمیشن را به عنوان کتاب مقدس برای طراحی حرکت بخاطر بسپارید.
راستی میتوانید آخرین مطالب ما را از طریق تلگرام و اینستاگرام نیز دنبال کنید. برای عضویت در کانال تلگرام و اینستاگرام بیت گرف روی دکمه زیر کلیک کنید. همچنین فیلم ها با کیفیت های مختلف در یوتیوب هم قرار دارد.