آموزش ها, مقالات آموزشی 19 دقیقه 357

بهبود افزایش کیفیت رندر با layer composition در افترافکت

چکیدهداشتن کنترل کامل روی رندرها جهت افزایش کیفیت رندر هرگز آسان نبوده است، احتمالاً در مورد layer composition به عنوان راهی برای عملکرد پس از تولید به منظور بهتر کردن رندرها شنیده اید. موقعیتی را تصور کنید که میخواهید برخی از بازتاب‌ها را تغییر دهید، اما رندر قبلا ساخته شده است و عملاً غیرممکن است […]

داشتن کنترل کامل روی رندرها جهت افزایش کیفیت رندر هرگز آسان نبوده است، احتمالاً در مورد layer composition به عنوان راهی برای عملکرد پس از تولید به منظور بهتر کردن رندرها شنیده اید.

موقعیتی را تصور کنید که میخواهید برخی از بازتاب‌ها را تغییر دهید، اما رندر قبلا ساخته شده است و عملاً غیرممکن است که انعکاس‌هایتان را جدا کنید، مگر اینکه رندر خود را از ابتدا شروع کنید.

در نتیجه، تنها راه برای ایجاد تغییرات بدون تأثیر بر سایر بخش‌های صحنه، در نظر گرفتن لایه‌ها است.


بهبود افزایش کیفیت رندر با layer composition در افترافکت

لایه ها و رندر پاس ها – Layers and Render Passes

وقتی به رندر نزدیک میشوید باید راهی برای جداسازی عناصر مختلف در لایه های مجزا پیدا کنید. که لزوما به معنای پس زمینه از پیش زمینه نیست، بلکه به معنای نوع پرتوهای نوری است که بر صحنه شما تأثیر میگذارد؛ به عنوان مثال، یک رندر میداند که پرتوهای پراکنده و بازتابنده چیست، اما اگر رندر پاس ها را مدیریت نکنیم، موتور رندر همه چیز را در همان لایه شامل میشود.

بنابراین، یک رندر پاس تصویری شامل جنبه های خاصی از صحنه است. همان رندر پاس به عنوان یک لایه در افتر افکت وارد میشود.

در اینجا نمونه ای از صحنه رندر شده را داریم که تصمیم گرفتیم انعکاس ها، اثرات پراکندگی زیرسطحی و شکست را برای شیشه ها مدیریت کنیم.

ساختن رندر نهایی با تمام لایه های گنجانده شده، معروف به Beauty Pass، هدف اصلی ما است.

همانطور که در زیر میبینیم، کامپوزیتورها باید تمام پاس ها را بگیرند و تصویر نهایی را ایجاد کنند:

نمونه ای از Beauty Pass  برای رندر ما
نمونه ای از Beauty Pass برای رندر ما
نمای نزدیک از تصویر رندر شده ی قبلی
نمای نزدیک از تصویر رندر شده ی قبلی

رایج ترین رندر پاس ها

راه های زیادی برای ساختن تصویر نهایی با جداسازی پرتوهای نور و عناصر خاص وجود دارد. تقریباً تمام نرم افزارها امکان رندر لایه های خاص را فراهم میکنند. برای این منظور، ما از Maya با Arnold استفاده خواهیم کرد، اما رندر مورد علاقه خود را انتخاب کنید.

در اینجا لیستی از متداول ترین رندر پاس هایی را که  قرار است در نظر بگیریم مشاهده میکنید:

  • Diffuse direct به دلیل نور مستقیم، رنگ پراکنده (diffuse) یک سطح را در نظر میگیرد. پاس، پرتوهای منتشر مستقیم از منابع نور در صحنه را ذخیره میکند.
  •  Diffuse indirect پرتوهای منتشر غیرمستقیم مرتبط با جهش های ثانویه یا ثالث را نشان میدهد. رنگ‌ها ملایم هستند – این پاس را میتوان در افترافکت تغییر داد تا رنگ‌ها زنده‌تر شوند یا بر تأثیر روی نورپردازی سراسری تأکید شود.
  • Specular direct انعکاس های مرتبط با نور مستقیم را نشان میدهد.
  • Specular indirect بازتاب های غیر مستقیم را رندر میگیرد. همانطور که میبینید میز، ظروف و گلدان را با کمی زبری منعکس میکند.
  • Transmission direct and indirect یا انتقال مستقیم و غیر مستقیم مسئول عبور پرتوها از سطوحی مانند شیشه، مایعات و غیره است همانطور که در تصویر زیر مشاهده میکنید، این پاس پرتوهای عبوری را ایزوله میکند.
  • SSS direct and indirect پراکندگی زیرسطحی برای مواد نیمه شفاف مانند شیر، موم، برگ و غیره معمول است. در رندر ما، شمع تنها عنصری است که نور وارد آن میشود، در داخل پخش میشود و به عقب پراکنده میشود. پاس SSS آن را ثبت میکند.
استفاده از رندر پاس Diffuse direct جهت افزایش کیفیت رندر
استفاده از رندر پاس Diffuse direct جهت افزایش کیفیت رندر
استفاده از رندر پاس Diffuse indirect جهت افزایش کیفیت رندر
استفاده از رندر پاس Diffuse indirect جهت افزایش کیفیت رندر
استفاده از رندر پاس Specular direct جهت افزایش کیفیت رندر
استفاده از رندر پاس Specular direct جهت افزایش کیفیت رندر
رندر پاس Specular indirect
رندر پاس Specular indirect
رندر پاس Transmission direct and indirect
رندر پاس Transmission direct and indirect
رندر پاس SSS direct and indirect
رندر پاس SSS direct and indirect


بررسی بهبود افزایش کیفیت رندر و سایر رندر پاس ها

  • z–depth: عموماً برای افزودن مقداری عمق میدان در مرحله پست پروداکشن استفاده میشود و خود را به عنوان یک تصویر در مقیاس خاکستری نشان میدهد که فاصله اشیاء صحنه را از دوربین ذخیره میکند.
  • Object ID: هدف از این پاس ماسک کردن برخی از اشیاء در صحنه و اعمال جلوه های محلی مانند درجه بندی رنگ، نوردهی و غیره است. رندر یک رنگ یکنواخت به یک شی اختصاص میدهد تا افترافکت بتواند به راحتی آن را ایزوله کند.
  • Ambient Occlusion: سایه‌های ملایمی را در نواحی مسدود اضافه میکند و واقع‌گرایی بیشتری به صحنه میدهد.
  • Mask: ما هیچ چیزی در این پاس نداریم، اما به سادگی نشان دهنده ماسکی است که هدف آن جدا کردن محتوای سه بعدی از پس زمینه است. شخصیتی را تصور کنید که بر روی یک پس زمینه واقعی کامپوزیت شده است.
  • Shadow: گاهی اوقات ممکن است بخواهید سایه ها را از بقیه ترکیب جدا کنید و به طور مستقل قدرت را کم یا زیاد کنید. ما نمی‌خواهیم یک پاس جداگانه از جمله Shadow داشته باشیم، بنابراین تا آخر مقاله از این پاس چشم‌پوشی میکنیم.

از نرم افزار سه بعدی خود، میتوانید این پاس های رندر را به صورت یک فایل EXR ذخیره کنید. این فایل حاوی تمام لایه های شما است که در آن بسته بندی شده اند.

پس از تکمیل، میتوانید از آن در نرم افزار کامپوزیت خود استفاده کنید. اما چگونه میتوانیم لایه های تک را از یک فایل در After Effects بخوانیم؟

رندر پاس Z–Depth
رندر پاس Z–Depth
رندر پاس Object ID
رندر پاس Object ID
رندر پاس Ambient Occlusion
رندر پاس Ambient Occlusion

اینجا هسته اصلی این مقاله است، بیایید رندر پاس هایی را  که قبل تر گفتیم برداریم و در افتر افکت لایه ها را برای کامپوزیشن نهایی ایجاد کنیم سپس میتوانید تک لایه ها را تغییر دهید و کنترل بیشتری روی رندر نهایی خود داشته باشید.

پلاگین رایگان EXtractoR در آخرین نسخه های افترافکت گنجانده شده است و همان چیزی است که به آن نیاز داریم. یک فایل تصویر EXR را از نرم افزار سه بعدی شما میگیرد و رندر پاس ها را در لایه های AE تقسیم میکند.

در این مقاله، ما از AE 2020 استفاده میکنیم.

بیایید فایل EXR را که حاوی تمام رندر پاس های یادشده است وارد کرده و آن را به تایم لاین بکشیم، به دنبال افکت EXtractoR بگردید و آن را روی لایه اعمال کنید.

آنچه دارید، Beauty pass است، ما انعکاس، شکست، شفافیت و غیره را شاهد هستیم.

نکته جالب در مورد EXtractoR امکان انتخاب یک رندر پاس خاص از منوی لایه های آن است. یک کرکره باز میشود و میتوانید یکی از پاس های رندر را از نرم افزار سه بعدی خود انتخاب کنید.

ما می خواهیم با استخراج لایه ها، Beauty pass را بازسازی کنیم. نحوه ی انجام آن به این شکل است:

  • لایه اصلی را چندین بار کپی کنید و نام قابل توجهی به لایه ها بدهید. در پایان لایه Beauty pass را حذف کنید.
  • هر لایه باید افکت EXtractoR خود را اعمال کند، با یک آیتم خاص (رندر پاس) انتخاب شده از منوی لایه ها.
  • ما 9 لایه مرتبط با 9 رندر پاس داریم.

در حال حاضر، پاس های Z-depth و ID را که بعداً پیکربندی میشوند، نادیده بگیرید. همچنین یک حالت ترکیبی را برای هر لایه اختصاص دادیم – Normal برای لایه diffuse_direct، Multiply برای انسداد محیط و Add برای بقیه.

در تصویر 3 تایم لاین با تمام لایه های گسترده شد میبینید:

EXtractoR effect
EXtractoR effect
EXtractoR
EXtractoR
ما Beauty pass را بازسازی کرده‌ایم، اما حالااین امکان را داریم که هر لایه را تغییر دهیم. بیایید آن را انجام دهیم!
ما Beauty pass را بازسازی کرده‌ایم، اما حالااین امکان را داریم که هر لایه را تغییر دهیم. بیایید آن را انجام دهیم!

رنگ آمیزی جهش های غیر مستقیم منتشر

بیایید با اعمال جلوه های Channel Mixer و Hue/Saturation لایه انتشار غیرمستقیم (indirect diffuse) را کمی تقویت کنیم. ما می خواهیم با مخلوط کردن رنگ قرمز با یک رنگ مایل به زرد و با تنظیم اشباع، رنگ گرم تری در جهش های نور منتشر غیرمستقیم داشته باشیم.

تأثیر ظریف و عمدتاً روی گلدان سرامیکی، دیوار و ظرف آب نبات مشهود است.

رنگ آمیزی جهش های غیر مستقیم منتشر جهت بهینه‌سازی بازتاب های Specular جهت افزایش کیفیت رندر
رنگ آمیزی جهش های غیر مستقیم منتشر جهت بهینه‌سازی بازتاب های Specular جهت افزایش کیفیت رندر
بررسی رنگ آمیزی جهش های غیر مستقیم منتشر برای افزایش کیفیت رندر
بررسی رنگ آمیزی جهش های غیر مستقیم منتشر برای افزایش کیفیت رندر
EXtractoR
EXtractoR
Channel Mixer
Channel Mixer
Hue & Saturation
Hue & Saturation


بهینه‌سازی بازتاب های Specular به جهت افزایش کیفیت رندر

تصمیم گرفتیم با اضافه کردن افکت Exposure با مقدار 1.29 تغییراتی را در لایه specular direct اعمال کنیم. میتوانید بازتاب های بیشتری را روی شیشه آب نبات و لیوان مشاهده کنید.

برای لایه specular indirect ، تصمیم گرفتیم آن را بدون هیچ تغییری باقی بگذاریم.

تصویر اول بازتاب بیشتری نسبت به تصویر دوم نشان میدهد.

بهینه‌سازی بازتاب های Specular جهت افزایش کیفیت رندر
بهینه‌سازی بازتاب های Specular جهت افزایش کیفیت رندر
Specular Reflections
Specular Reflections

تنظیم Transmission Color برای پارچ شیشه ای

یکی از کارهای جالبی که میتوانید با شیشه انجام دهید، تغییر Transmission Color است. برخی از طول موج ها جذب میشوند در حالی که برخی دیگر از سطح انکسار عبور میکنند. که به اشیاء شفاف رنگ میدهد.

بعلاوه، تصمیم گرفتیم با دست نخورده گذاشتن لیوان های دیگر، با استفاده از ماسک، پارچ شیشه ای سمت چپ را رنگ آمیزی کنیم.

در تصویر اول، رنگ نارنجی لطیفی را میبینید که روی پارچ ظاهر شده. ما یک افکت Photo Filter با رنگ زرد/نارنجی و چگالی 43% اعمال کردیم.

تنظیم Transmission Color برای پارچ شیشه ای جهت افزایش کیفیت رندر
تنظیم Transmission Color برای پارچ شیشه ای جهت افزایش کیفیت رندر
تنظیم Transmission Color
تنظیم Transmission Color

کار روی شمع ها برای افزایش کیفیت رندر

برای شمع ها میخواهیم رنگ را به صورتی کم رنگ تغییر دهیم.

در AE از افکت Curve استفاده کردیم تا کنتراست را کمی افزایش دهم. با این وجود، تغییر رنگ با استفاده از اثر Hue/Saturation به دست می آید. کاهش اشباع و چند تغییر در tint وتمام!

کار روی شمع ها برای افزایش کیفیت رندر
کار روی شمع ها برای افزایش کیفیت رندر
کار روی شمع ها برای بالا بردن کیفیت رندر
کار روی شمع ها برای بالا بردن کیفیت رندر
Curves
Curves
Hue/Saturation effect
Hue/Saturation effect

پاس انسداد محیط در حال حاضر در رندرهای قبلی گنجانده شده است. آن را برای ایجاد چند سایه تماس نرم روی میز در نظر گرفتیم. در AE، میتوانید اوپاسیتی لایه را تنظیم کنید، اما آن را 100% نگذارید چرا که ممکن است افکتی بیش از حد قوی در پی داشته باشد.

در رابطه با پاس شناسه Object، تصمیم گرفتیم یک شی (شیشه آب نبات) را جدا کرده و رنگ آن را تغییر دهیم.

تنظیمات در AE بسیار ساده است:

  • لایه ID که قبلا ایجاد کردیم را در نظر بگیرید و افکت Linear Color Key را روی آن اعمال کنید. با انتخاب دستی رنگ کلید مربوطه، شیشه را ایزوله میکنیم.

این افکت اجازه میدهد تا یک رنگ ثابت از پاس Object ID را انتخاب کنید تا به عنوان ماسک استفاده شود.

  • یک adjustment layer  جدید درست در زیر لایه ID ایجاد کنید.
  • ستون Track Matte ، adjustment layer را در نظر بگیرید و گزینه Alpha Inverted Matte ID را علامت بزنید تا روی شیشه ماسک شود.
  • در نهایت افکت Hue/Saturation را به adjustment layer اضافه کنید.

در پایان یک شیشه رنگی جدید داریم! میتوانید همین رویه را برای هر شیء در لایه Object ID خود اعمال کنید. . . پاس بسیار قدرتمند!!

افکت Linear Color Key
افکت Linear Color Key
افکت Hue/Saturation
افکت Hue/Saturation
یک شیشه رنگی جدید
یک شیشه رنگی جدید

Z-depth و Final Touchs

همانطور که قبلا گفته شد، پاس  Z-depth برای ایجاد عمق میدان در ترکیب استفاده میشود.

قسمت‌های سیاه تصویر به After Effects می‌گویند که منطقه را در فوکوس نگه دارد، در حالی که قسمت‌های سفید به معنای خارج از فوکوس است. با این حال، یک گذر تدریجی از سیاه به سفید وجود دارد.

افکت Blur لنز دوربین همان چیزی است که ما به آن نیاز داریم! این به شما امکان میدهد یک نقشه تاری (در مورد ما، پاس Z-depth) مشخص کنید و برخی از پارامترها را برای اصلاح عمق میدان تنظیم کنید.

این مراحل را دنبال کنید:

  • مطمئن شوید که لایه قبلی Z-depth در تایم لاین با قابلیت مشاهده روی hidden تنظیم شده است.
  • یک adjustment layer جدید ایجاد کنید و آن را  Z-depth Adj. Layer بنامید.
  • با تنظیمات زیر افکت Camera Lens Blur را روی آن اعمال کنید.

آخرین adjustment layer را در بالای تایم لاین ایجاد کنید، با اعمال Levels و Photo Filter effects ، به منظور افزودن کنتراست بیشتر و کمی گرم‌تر کردن کل محیط.

بیایید رندر نهایی خود را با پاس Beauty که توسط پلاگین EXtractoR تولید شده است مقایسه کنیم. نتیجه خیلی بهتره!

در نهایت، باید چیزی شبیه به تصویر دوم داشته باشید:

تنظیمات برای افکت Blur لنز دوربین ،به یاد داشته باشید که لایه Z-depth را به عنوان Blur Map جهت افزایش کیفیت رندر تعیین کنید.
تنظیمات برای افکت Blur لنز دوربین ،به یاد داشته باشید که لایه Z-depth را به عنوان Blur Map جهت افزایش کیفیت رندر تعیین کنید.
صندلی ها و پس زمینه به دلیل پاس Z-depth ما کمی تار هستند.
صندلی ها و پس زمینه به دلیل پاس Z-depth ما کمی تار هستند.
افزایش کیفیت رندر قابل مشاهده در final render
افزایش کیفیت رندر قابل مشاهده در final render
Beauty pass
Beauty pass
افزایش کیفیت رندر در رندر نهایی
افزایش کیفیت رندر در رندر نهایی

راستی میتوانید آخرین مطالب ما را از طریق تلگرام و اینستاگرام نیز دنبال کنید. برای عضویت در کانال تلگرام و اینستاگرام بیت گرف روی دکمه زیر کلیک کنید. همچنین فیلم ها با کیفیت های مختلف در یوتیوب هم قرار دارد.

TELEGRAM INSTAGRAM youtube

امتیاز: 0 از ۵ - تعداد رای: 0
اشتراک گذاری این صفحه
گفتگو و سوالات شما در این قسمت میتوانید نظر یا سوال خود را در مورد مقاله یا آموزش مطرح کنید.
دیدگاهتان را بنویسید برای ارسال دیدگاه لازم است در سایت وارد شده یا ثبت نام کنید ...
مطالعه با تمرکز بیشتر
پست های پربازدید هفته 6 پست پربازدید در دسترس شماست!
آموزش هوش مصنوعی استیبل دیفیوژن...

آموزش هوش مصنوعی استیبل دیفیوژن...

مهسا سلطانی
دانلود اسکریپت Motion Bro v4.0.4...

دانلود اسکریپت Motion Bro v4.0.4...

مهدی فریدونی
دانلود و نصب اسکریپت motion...

دانلود و نصب اسکریپت motion...

احسان ملائی
دانلود Adobe Firefly | هوش...

دانلود Adobe Firefly | هوش...

مهدی فریدونی
میدجورنی رایگان و نحوه استفاده...

میدجورنی رایگان و نحوه استفاده...

مهسا سلطانی
جداسازی صدای خواننده از موزیک...

جداسازی صدای خواننده از موزیک...

مهدی فریدونی
دوره روتوش
دوره جامع گرافیک و ویدیو
×