پلاگین MadCar یک پلاگین برای 3DS Max برای ساخت سریع وسایل نقلیه چرخدار و انیمیشن های آنها با شبیه سازی کنترل شده است. این نسخه جدید اجازه می دهد تا وسایل نقلیه را با هر تعداد چرخ و با هر یک از ترتیبات متقابل آنها از جمله روی موتور سیکلت سوار کنید. از هر تعداد تریلر نیز پشتیبانی می شود.
تنظیمات خیلی ساده برای هر یک از چرخها و سیستم تعلیق و همچنین تنظیم دقیق وجود دارد، این امکان شبیهسازی حرکت با کیفیتهای یک ماشین مسابقه و همچنین کامیونهای سنگین را فراهم میکند. انیمیشن در طول شبیه سازی در زمان واقعی ایجاد می شود. شبیه سازی را می توان با صفحه کلید، جوی استیک، کنترلرهای بازی یا فرمان کنترل کرد. حالت “دنبال کردن شی” نیز پشتیبانی می شود.
این بسته همچنین شامل یک نقشه رویهای است که ردی از لاستیکها را روی سطحی که وسیله نقلیه در حال حرکت است ایجاد میکند. (فقط با V-Ray)
ویژگی های پلاگین MadCar :
- امکان تنظیم هر تعداد چرخ با ریگ متقابل چرخ ها نسبت به یکدیگر
- امکان ریگ موتور سیکلت
- اضافه شدن قابلیت Power برای شبیه سازی نیروهای خارجی
- اضافه شدن قابلیت Collision Sphere برای شبیه سازی برخورد بین زمین و هر بخشی از وسیله نقلیه شما
- افزایش سرعت محاسبات شبیه سازی
- پشتیبانی از خودروهای تا شش چرخ
سیستم مورد نیاز:
نسخه های 3ds Max: 2009، 2010، 2011، 2012، 2013، 2014، 2015، 2016، 2017، 2018، 2019، 2020، 2021، 2022، 2023
طراحی 3ds Max: همه
علامت تایر نیاز به V-Ray دارد
سیستم عامل: ویندوز XP، ویندوز ویستا، ویندوز 7، 8، 10 همه 32 و 64 بیتی
پلاگین شامل دستورات زیر است:
- شاسی برای قاب ماشین است.
- تعلیق برای دمپر است.
- چرخ برای چرخ ماشین است.
- MadCar در حال مدیریت پوست است.
- Start Position موقعیت اولیه خودرو را تعیین می کند.
- اتصال تریلر و شی زبانه تریلر برای اتصال وسایل نقلیه.
شاسی ابعاد کلی خودرو، جرم و استحکام آن را در برخورد ناگهانی چرخ ها با سطح تعیین می کند.
عرض برابر با نصف عرض یک ماشین است.
طول برابر با نصف طول یک ماشین است.
ارتفاع معادل نصف ارتفاع یک ماشین است.
جرم، جرم خودرو بر حسب کیلوگرم است. استحکام، سفتی ساختاری خودرو است.
استحکام، سفتی ساختاری خودرو است
مقدار جرم، واکنش پذیری/بی اثری خودرو را تعیین می کند. هرچه سنگینتر باشد، سیستم تعلیق قویتر میشود و سرعت خودرو کندتر میشود و میایستد.
Solidity مقاومت در برابر تغییر شکل را تنظیم می کند. در برخورد ناگهانی چرخ ها با محورهای چرخ سطحی می تواند خم شده و از موقعیت اولیه منحرف شود. واگرایی در استحکام بالا کمتر است.
آبجکت را با تمام اجزای خودرو را در یک واحد یکپارچه ترکیب می کند.
Car Setup مونتاژ ماشین در یک واحد است.
Dummy Size اندازه پوست را تعیین می کند.
تمام اجزای ایجاد شده در داخل پوست به طور خودکار اعمال می شوند.
برای مونتاژ خودرو باید یک جسم شاسی در داخل پوست به همراه تعداد مساوی اجسام چرخ و تعلیق وجود داشته باشد.
هر جفت سیستم تعلیق و چرخ باید دارای موقعیت مساوی مانند شکل زیر باشند.
تمام اجزای خودرو را مطابق با پیکربندی مورد نیاز قرار دهید. به عنوان مثال زیر
سپس Update (Lock Component) را فشار دهید
در صورت مونتاژ موفقیت آمیز قطعات باید قفل شوند (امکان جابجایی آنها غیرممکن خواهد بود) و مانند شکل زیر آبی رنگ شوند. پس از آن هر گونه تغییر در اجزاء بر کل واحد تأثیر نمی گذارد. برای به روز رسانی پارامترها باید یک بار دیگر Update (Lock Component) را فشار دهید.
اگر میخواهید قفل اجزا را باز کنید و مکان آنها را تغییر دهید Resetرا فشار دهید.
سطح شیء سطحی است که ماشین روی آن حرکت می کند. پس از انتخاب و تغییر آبجکت و بارگذاری صحنه، باید Update Surface را فشار دهید. این الگوریتم با الگوریتم تعامل چرخ با زمین مرتبط است، این الگوریتم از شتاب دهنده ردیابی پرتو استفاده می کند که به طور معقولی روند شمارش را سرعت می بخشد و زمان شمارش را تقریباً از تعداد چند ضلعی های سطح مستقل می کند.
Start Position مکان جسمی را که موقعیت شروع خودرو خواهد بود را مشخص می کند. اگر شی انتخاب شده باشد، پس از فشار دادن Update (Lock Component) خودرو به طور خودکار به موقعیت شروع جایگزین می شود.
انیمیشن شامل شمارش و تنظیمات انیمیشن است:
Step/Frame تعداد کلیدهای قاب را ثابت می کند. مقدار بالای این تنظیم دقت شمارش را بهبود می بخشد، اما سرعت شمارش را کاهش می دهد. همچنین منجر به افزایش اندازه صحنه در HDD می شود. مقدار پایین این تنظیم ممکن است منجر به حرکت ناهموار چرخ ها در سرعت رانندگی بالا شود.
نمونهها تعداد نمونههای شمارششده/منطقی را در هر مرحله ثابت میکنند. مقدار بالای این تنظیم دقت شمارش را بهبود می بخشد، اما سرعت شمارش را کاهش می دهد.
مقادیر پایین تنظیمات فوق ممکن است منجر به لرزش چرخها و سر خوردن خودرو از سطح شیبدار در حالت استراحت با ترمز روشن شود.
پارامترهای رانندگی
پارامترهای رانندگی تنظیمات رانندگی خودرو هستند.
حساسیت سکان پاسخ فرمان است. مقدار کمتر باعث می شود سکان واکنش کمتری داشته باشد. این تنظیم را در مقادیر کم ثابت کنید تا چرخش نرم/آهسته چرخها انجام شود، مقادیر زیاد منجر به چرخش سریع چرخها میشود.
Rudder Angle قفل فرمان نهایی است.
Bike Driving سیستم کنترل موتور را روشن می کند
AutoBalance به موتور سیکلت کمک می کند تا تعادل خود را حفظ کرده و از سقوط جلوگیری کند.
حساسیت درایو دیفرانسیل – حرکت چند جهته چرخ ها هنگام چرخش. به عنوان مثال. هنگام چرخش به راست، چرخ راست به سمت عقب، چپ – جلو می چرخد.
حساسیت دریچه گاز پاسخ پدال گاز است. هر چه این مقدار بیشتر باشد، انگیزه بیشتری به چرخ های محرک داده می شود.
حساسیت ترمز پاسخ پدال ترمز است. ارزش بالا باعث می شود ترمز فعالتر/شدیدتر شود.
تأخیر زمانی، تأخیر زمانی بین فریم ها است که بر حسب میلی ثانیه تنظیم می شود. تاخیر زمانی برای تشخیص زمان CPU مورد نیاز برای واکنش ماوس و صفحه کلید ضروری است. اگر مقدار خیلی کوچک باشد، کنترل رانندگی ممکن است دیر پاسخ دهد یا حتی مسدود شود. در این صورت تاخیر زمانی باید تمدید شود.
نوع رانندگی، نوع کنترل رانندگی است. انواع زیر ممکن است:
ماوس در حال رانندگی با ماوس است. حرکات ماوس به سمت چپ یا راست به ترتیب باعث چرخش چرخ ها می شود. حرکات ماوس به سمت بالا و پایین مربوط به شتاب و کاهش سرعت است. حرکت چرخ به جلو به دنده جلو پرتاب می شود. حرکت چرخ به عقب به دنده عقب پرتاب می کند. دکمه سمت راست ماوس وظیفه ترمز دستی را بر عهده دارد.
صفحه کلید کنترل رانندگی با استفاده از صفحه کلید است. کلید “”A برای چرخش به چپ است. کلید “”D برای چرخش به راست است. کلید “”W برای شتاب دهنده است. کلید “”S برای ترمز است. SPACEBAR برای ترمز دستی است. PAGE UP به دنده جلو می اندازد. PAGE DOWN به دنده عقب می اندازد.
کنترل های رانندگی جوی استیک عبارتند از: 4 دنده جلو. 2 دنده عقب است. 3 ترمز دستی است
کنترل های رانندگی فرمان: دسته گیربکس وظیفه تعویض دنده را بر عهده دارد (دنده جلو/عقب)، دکمه علامت گذاری شده برای ترمز دستی است.
Target: یک شی هدف / یک شی برای دنبال کردن است. فریمهای پیشبینی تعداد فریمهایی را نشان میدهند که ماشین حرکت جسم را برای محاسبه مسیر پیشبینی میکند.
Drive: پنجره رانندگی ماشین را فعال می کند.
برای شروع/توقف رانندگی، ENTER را فشار دهید.
Trailers: به منظور پیوستن به دو وسیله نقلیه، اتصال تریلر را به مسیر در جایی که تریلر متصل میشود، اضافه کنید.
زبانه تریلر را به تریلر در جایی که کامیون وصل می شود اضافه کنید.
مطابق شکل زیر به Trailer Hitch با Trailer Tongue بپیوندید
اکنون وسایل نقلیه به هم پیوسته اند.
MadCarTrack Texture: برای ایجاد رد لاستیک استفاده می شود.
MadCar Object – که بافت از آن ردیابی می کند.
شدت عمومی – شدت ردیابی در حرکت عادی یک وسیله نقلیه.
شدت ترمز – شدت ردیابی هنگام لیز خوردن چرخ.
نمونه – کیفیت علائم. مقادیر بالا رندر را کند می کند.
Base Bump Intensity – شدت کل برآمدگی.
شدت ضربه الگو – مقدار برآمدگی الگوی تایر.
MadcarTrackTexture باید در مواد شیئی که MadCar روی آن رانندگی می کند استفاده شود.
می توان از آن در هر شکافی (Diffuse، Bump، Specular و غیره) استفاده کرد. در تنظیمات بافت باید مشخص کنید که متعلق به کدام شی MadCar است. اگر به علامتهایی از چندین MadCars نیاز دارید، باید چندین MadcarTrackTexture را با هم ترکیب کنید
Collisions in MadCar
2 نوع برخورد در شبیه سازی MadCar محاسبه می شود 1. برخورد بین چرخ ها و زمین 2. برخورد بین “Collision Spheres” و زمین.
به طور پیش فرض، بدنه خودرو برخورد احتمالی با موانع یا زمین را در هنگام واژگونی شبیه سازی نمی کند. اگر نیاز به شبیه سازی چنین رویدادی دارید، باید “Collision Spheres” را به دکل MadCar اضافه کنید. آنها را طوری قرار دهید که حجم ترکیبی آنها شکل وسیله نقلیه شما را تکرار کند.
سعی کنید تا حد امکان تعداد یا کره ها را کم نگه دارید (عدد بهینه 10-20 است)، در غیر این صورت ممکن است روند شبیه سازی را کند کند. پارامتر “Rigidness” سفتی برخورد را کنترل می کند و پارامتر “Grip” اصطکاک را کنترل می کند. موانعی که قرار است با خودروی خود برخورد کنید باید در هندسه سطح لحاظ شوند.
مثال استفاده از Collision Spheres: