برای کاربران مبتدی افترافکت، اکسپرشن ها ممکن ترسناک به نظر برسند. مدتی طول میکشد تا آنها را یاد بگیرید بنابراین باید صبور باشید! اکسپرشن های کاربردی زیادی وجود دارند که میتوانند پروسه ها را خودکار کرده و انیمیشن های شما را بهتر کنند.
در ادامه 5 تا از بهترین اکسپرشن های افترافکت برای یادگیری را معرفی میکنیم که برای شما یک پایه محکم را فراهم میکند و در نتیجه کار با اکسپرشن های AE برایتان راحت تر میشود اما فقط نمونه کوچکی از آنچه ممکن است را ارائه میدهند.
با خیال راحت این اکسپرشن ها را در پروژه های خود کپی و پیست کنید. به زودی نیازی به کپی کردن آنها نخواهید داشت!
5 تا از بهترین اکسپرشن های افترافکت
1 – Wiggle یکی از بهترین اکسپرشن های افترافکت
wiggle(1,15)
اکسپرشن های ویگل (حرکت از بالا به پایین و/یا از چپ به راست) یک شیء را در مقادیر تصادفی تکان میدهند. از آنها میتوانید برای صحنه ای طبیعی و منظم تر استفاده کنید. عدد اول تعداد (number) تکان ها در ثانیه و عدد دوم میزان (value) حرکت یا تکان دادن است. بنابراین پوزیشن یا موقعیت یک پارامتر wiggle(2,30) یعنی 2 بار در ثانیه با حداکثر 30 مقدار مختلف تکان میخورد.
2 – Time
time*10
اکسپرشن تایم برای آبجکت هایی که حرکت دائمی دارند مناسب است. مثلا اگر میخواهید یک شیء به طور نامحدود بچرخد، به سادگی کلمه Time را به عنوان پارامتر چرخش اضافه کنید و شیء شما در هر ثانیه 1 درجه میچرخد. پارامتر تایم همچنین با معادلات پایه ریاضی کار میکند، بنابراین اگر میخواهید شیء قبلی 30 بار سریعتر بچرخد، میتوانید به سادگی time*30 را اعمال کنید.
3 – ()loopOut
()loopOut
اکسپرشن لوپ اوت یک حلقه بی نهایت میسازد که تا اخر پایدار است. اما بر خلاف تایم و ویگل برای اجرا نیاز به کی فریم (keyframes) دارد. بنابراین اگر یک شیء دارید که در یک دایره کامل در بازه ی 1 ثانیه میچرخد با اضافه کردن ()loopOut حرکت آن بهطور دائم تکرار خواهد شد.
4 –()seedRandom یکی از بهترین اکسپرشن های افترافکت
seedRandom(5)
رندوم سید کمی پیچیدهتر از کی فریم قبلی است اما اگر کمی به آن فکرکنید متوجه خواهید شد.
اعداد رندوم در افترافکت کاملاً تصادفی نیستند. در حقیقت نمیتوان مقادیر واقعی تصادفی را در جاوا اسکریپت و متعاقباً در افترافکت به دست آورد به این دلیل که اعداد “رندوم” لازمه که با نوعی شماره پایه شروع شوند. وقتی نرم افزار این شماره پایه را انتخاب میکند، از شماره لایه ای که در سمت چپ لایه در تایم لاین وجود دارد استفاده میکند. هر تکرار متفاوت “تصادفی/رندوم” یک seed نامیده میشود بنابراین سید تصادفی 1 با سید تصادفی 2 متفاوت است. اما اگر ویگل اکسپرشن های مشابه i.e. wiggle(3,2)) با رندوم سید 5 داشته باشید آنها دقیقا به یک شکل تکان خواهند خورد.
5 – ()Math.round
()Math.round
این اکسپرشن اعداد اعشاری را به نزدیکترین عدد کامل گرد میکند که برای انجام شمارش معکوس یا اعداد source text عالی است. به سادگی مقدار خود را داخل پرانتز ()Math.round در قسمت source text expression box وارد کنید تا همه اعداد شما گرد شوند.
راستی میتوانید آخرین مطالب ما را از طریق تلگرام و اینستاگرام نیز دنبال کنید. برای عضویت در کانال تلگرام و اینستاگرام بیت گرف روی دکمه زیر کلیک کنید. همچنین فیلم ها با کیفیت های مختلف در یوتیوب هم قرار دارد.