در مقاله مقایسه ChatGpt و Copy.ai قرار است که این دو پلتفرم را بررسی کرده، ویژگیهای آنها را با هم مقایسه کرده و دیدگاههای متنوعی را در مورد استفاده از آنها در نظر بگیریم. امروزه ابزارهای تولید محتوا مبتنی بر هوش مصنوعی، برای بازاریابی، برندینگ و تبلیغات بسیار گسترده شده و توسعه یافتهاند. دو ابزار و پلتفرم برجسته و فوقالعاده در این حوزه که به کمک کسب و کارها آمده است، ChatGpt و Copy.ai است. در ادامه به بررسی این دو ابزار مهم و کاربردی میپردازیم.
اگر میخواهید از دنیای تکنولوژی و هوش مصنوعی جا نمانید، مقالات مربوط به هوش مصنوعی را مطالعه کنید.
Copy.ai: تقویت تبلیغنویسی با هوش مصنوعی
Copy.ai یک پلتفرم نوآورانه است که از قدرت هوش مصنوعی برای کمک به تبلیغنویسها (کپیرایترها) در تولید محتوای جذاب استفاده میکند. با Copy.ai، کاربران میتوانند به طور کامل و پیوسته طیف گستردهای از محتوا، از جمله ایمیل، پستهای اجتماعی، مقالات و محتواهای متنی طولانی و… را تولید کنند. فرآیند این کار بسیار ساده است: کاربران کمی اطلاعات و جزئیات در مورد برند و محصولات خود را در اختیار این هوش مصنوعی قرار داده و سپس این ابزار فوقالعاده، پیشنهاداتی را برای کمپین تبلیغاتی و محتواهای تبلیغاتی آنها ارائه میدهد.
طبق آمار ارائه شده توسط Copy.ai، پلتفرم آنها در برآوردن نیازهای تولید محتوای کاربران، دارای نرخ موفقیت چشمگیر 85٪ است. علاوه بر این، این پلتفرم ادعا میکند که بیش از 5 میلیون قطعه محتوا تولید کرده است که محبوبیت روزافزون و اعتماد کاربران را نشان میدهد.
ChatGPT: هوش مصنوعی مکالمهمحور برای تبلیغنویسی
از سوی دیگر، ChatGPT یک مدل زبان AI است که توسط کمپانی OpenAI توسعه یافته است. در حالی که هدف اصلی آن ارائه پاسخهای مکالمهای (گفتوگو محور) است، ChatGPT در کمک به کپیرایترها (تبلیغنویسها) نیز جایگاه خوبی پیدا کرده است. با شروع یک بحث و مکالمه با ChatGPT، کاربران میتوانند ایدههای خلاقانه، سرفصلهای طوفان فکری، اصلاح سبکهای نوشتاری و موارد دیگر را به دست آورند.
مقایسه ChatGpt و copy.ai
حالا زمان آن رسیده است که راجع به تفاوت این دو پلتفرم با هم صحبت کنیم. پیش از این به تعریف کاربرد هر کدام از این ابزارها پرداختیم. ممکن است برای شما سوال پیش بیاید که هر دو این ابزارها که به تولید محتوا برای کاربران و تبلیغنویسها میپردازند، پس دقیقا تفاوت آنها در چیست. در ادامه به تفاوت و مقایسه ChatGpt و Copy.ai میپردازیم.
دامنه و تخصص
Copy.ai به طور خاص بر روی ارائه نسخه تولید شده توسط هوش مصنوعی برای کمپینهای بازاریابی و تبلیغات تمرکز دارد. با پلتفرمهایی که میخواهید در آن به تبلیغات بپردازید کاملا منطبق میشود و آنچیزی را که در این پلتفرمها موردنیاز شما است را ارائه میدهد. و همچنین انتخابها و گزینههای مختلفی را به کاربران پیشنهاد میدهد که میتوانند برای کمپین خود استفاده کنند. از سوی دیگر، ChatGPT تجربه تعاملیتری را فراهم میکند و به کاربران امکان میدهد در مکالمه شرکت کنند و ورودی خلاقانه را برای نیازهای نوشتاری مختلف دریافت کنند. در واقع شما برای دریافت یک محتوای کامل از ChatGpt باید با او به گفتوگو بنشینید، درباره هر جمله یا پاراگرافی که میگوید از او سوال بپرسید و ازش بخواهید که بیشتر توضیح دهد. در حقیقت باید هوش مصنوعی ChatGpt را در این بحث، هدایت کنید.
کیفیت خروجی کار
هر دو پلتفرم از نظر کیفیت خروجی نقاط قوت و نقاط ضعفهای خود را دارند. تولیدکننده محتوای Copy.ai از یک مدل هوش مصنوعی آموزشدیده برای تبلیغنویسی (کپیرایتینگ) استفاده میکند، که منجر به خروجی میشود که عموماً برای اهداف مارکتینگ و برندینگ مناسب است. ChatGPT که یک مدل زبان هوش مصنوعی عمومیتر است، میتواند طیف وسیعتری از پیشنهادات خلاقانه را ارائه دهد، اما ممکن است نیاز به اصلاح بیشتری داشته باشد.
نمونهای از مکالمه بین User و مقایسه ChatGPT و Copy.ai را در پایین مشاهده میکنید.
Copy.ai
User: راجع به تایپوگرافی در مقالهنویسی، بهم بگو.
مقدمه
تایپوگرافی یک مقاله باعث میشود که متن قابل درک باشد و به خواننده کمک میکند تا مفهوم و ایدههای مقاله را به خوبی متوجه شود. در ادامه، یک راهنمای کلی برای تایپوگرافی در مقالهنویسی را برای شما فهرست میکنم:
-
انتخاب فونت: از یک فونت ساده و خوانا برای متن اصلی مقاله استفاده کنید. فونتهایی مانند Arial، Times New Roman یا Calibri مناسب هستند. همچنین، در صورت نیاز میتوانید از فونتهایی بااصالتتر مانند Garamond یا Helvetica استفاده کنید، اما حتماً مطمئن شوید که آنها خوانایی مناسبی دارند.
-
اندازه فونت: اندازه فونت مقاله باید با یک سری المانها منطبق باشد، که به طول وسعت مقاله، استانداردهای چاپگری و وبسایت استفاده شده مربوط میشود. عموماً اندازه 12 برای متن اصلی و 14 برای عناوین مناسب است.
-
فاصله بین خطوط: فاصله بین خطوط را به گونهای تنظیم کنید که متن خوانا و راحت برای خواننده باشد. معمولاً از یک و نیم تا دو برابر اندازه فونت برای فاصله بین خطوط استفاده میشود.
-
فاصله بین کلمات و حروف: فاصله بین کلمات و حروف را به طور متوسط تنظیم کنید تا متن سازگار باشد. اغلب فضای مجاز بین حروف بین یک پانکشن (فاصله بین دو کلمه) و یک ساحله (فاصله بین دو حرف) است.
-
پاراگرافبندی: برای جدا کردن قسمتهای مختلف مقاله از یکدیگر، از پاراگرافبندی استفاده کنید. هر پاراگراف باید یک ایده یا مفهوم مرتبط را پوشش دهد و باید شامل چند جمله باشد.
-
استفاده از ترازبندی و جاستیفای (justified): در پراراگرافهایی که ترازبندی نشدهاند، خطوط به جای آنکه به شکل پیوستهای قرار گیرند، به صورت غیر قاعدهمند تمام میشوند. در جاستیفای، خطوط به شکل پیوستهای قرار میگیرند و هر خط با استفاده از فاصله میانکلمات و حروف به هم مرتبط میشود.
-
استفاده از رنگ برای تاکید: برای تأکید بر برخی کلمات یا عبارات در متن، میتوانید از رنگهای متفاوت، مانند رنگ آبی یا قرمز، استفاده کنید. همچنین، استفاده از منحنیها، تیترها و ایتالیک برای تاکید بر مفهومهای مهم میباشد.
-
استفاده از لیستها: برای پرهیز از پیچیدگی در متن، از لیستها استفاده کنید. لیستها میتوانند دستهبندیها، نکات و یا فهرست برخی از ایدهها و مفاهیم باشند.
-
استفاده از فهرستهای شمارهدار: برای مرتب سازی ایدهها و گرههای متن، میتوانید از فهرستهای شمارهدار استفاده کنید. هر مورد باید شمارهگذاری شود و مرتبط با متن اصلی باشد.
-
اهمیت قالببندی: قالببندی درست تا حد زیادی باعث میشود متن قابل فهمتر شود. توجه به هماهنگی عرض کلمات، خطها و بُنها اهمیت دارد. همچنین، بررسی و جلوگیری از املای نادرست و داشتن یک جریان منظم نیز اهمیت دارد.
در نهایت، پس از تایپوگرافی، از چک کردن املای متن و بررسی پانکشنها و نگارش صحیح استفاده کنید. با دقت بیشتر، میتوانید مقالههایی با تایپوگرافی مناسب و خوانایی بسیار بالا ارائه دهید.
ChatGPT
User: راجع به تایپوگرافی در مقالهنویسی، بهم بگو.
مقدمه
تایپوگرافی به عنوان هنر و علم تنظیم و طراحی متن در یک صفحه، نقش بسیار مهمی در جذب توجه خوانندگان و ایجاد تجربه خواندن مطالب با کیفیت دارد. این هنر، از انتخاب فونتها و اندازهها تا فاصلهها و ترازهای متن، تمام جنبههای ظاهری متن را پوشش میدهد.
انتخاب فونت:
- خوانایی: انتخاب یک فونت خوانا و راحت برای چشم از اهمیت بالایی برخوردار است .از فونتهای سانسسریف برای متون بلند و فونتهای سریف برای متون کوتاه استفاده کنید.
- تنوع: در طراحی مقاله، از ترکیب فونتهای مختلف برای عناوین و متون استفاده کنید. تنوع فونتها به طراحی ظاهری متن شما زیبایی میبخشد.
اندازه و فاصله:
- اندازه فونت: اندازه فونت متن را با دقت انتخاب کنید. متون عناوین، زیرعناوین و متون اصلی باید با اندازههای متفاوت طراحی شوند. توجه به تقسیمبندی صفحه و اختصاص اندازههای مناسب به هر بخش.
- فاصله بین خطوط: تنظیم فاصله بین خطوط (line spacing) به گونهای که خواندن متن آسان باشد و چشمان خسته نشوند. فاصله معقول بین خطوط به خواندن راحت تر و زیباتر میکند.
تراز و تنظیم:
- تراز افقی: متون را به صورت چپچین یا راستچین تراز کنید و از تراز افقی مناسب برخوردار باشید. در صورت استفاده از چند ستونی، تراز بین ستونها را به دقت تنظیم کنید.
- تراز عمودی: اهمیت تراز عمودی در ترکیبپذیری متون و استفاده از فاصلهها و اندازههای مناسب بین متن و عناوین. از نشانگرها و راهنماییها برای تراز صفحه استفاده کنید.
استفاده از رنگ:
- رنگ فونت: توجه به رنگهایی که با یکدیگر هماهنگ هستند و خواننده را در خواندن هدایت میکنند. استفاده از رنگهای متفاوت برای عناوین و متون مهم.
- استفاده از پسزمینه: توجه به رنگ پسزمینه و اطمینان از خوانایی متن در هر نوع پسزمینه. استفاده از کنتراست مناسب بین رنگ فونت و پسزمینه.
حفظ یکپارچگی:
- هماهنگی با شعار برند: حفظ یکپارچگی تایپوگرافی با شعار و هویت بصری برند. استفاده از یک نوع فونت به عنوان فونت اصلی برند.
- ساختار منطقی: ساختار منطقی متن با استفاده از عناوین، زیرعناوین و پاراگرافها. ایجاد توازن در اندازه و محل قرارگیری عناصر مختلف.
User: سایز استانداردی برای اندازه و فاصله وجود داره؟ (پس از چندین سوال و جواب، بالاخره به این سوال پاسخ دقیق و چیزی که میخواستیم را ارائه داد)
ChatGPT:
هیچ سایز استانداردی که بتوان به عنوان یک “اندازه و فاصله استاندارد” در تمامی متون استفاده کرد، وجود ندارد. اندازه و فاصله باید با توجه به نوع متن، سبک فونت، و نیازهای طراحی خاص تعیین شوند. با این حال، برخی راهنماییهای کلی وجود دارد که میتواند به عنوان مبنای تعیین اندازه و فاصله در تایپوگرافی مورد استفاده قرار گیرد:
اندازه فونت
- برای متن اصلی: معمولاً اندازه فونت بین 10 تا 12 پوینت برای متن اصلی مناسب است. برای متون بلند، میتوانید به 12 پوینت یا بیشتر رفته و فاصله بین خطوط را افزایش دهید.
- برای عناوین: اندازه فونت عناوین بستگی به اهمیت و موقعیت آنها دارد. برای عناوین بزرگ و برجسته، ممکن است به اندازه 18 تا 24 پوینت نیاز داشته باشید.
فاصله
- فاصله بین خطوط: فاصله بین خطوط (Line Spacing) باید به گونهای باشد که متن خوانایی داشته باشد. معمولاً میزان 1.2 تا 1.5 برای فاصله بین خطوط در متون بلند پیشنهاد میشود.
- فاصله بین کلمات: فاصله بین کلمات (Word Spacing) باید به گونهای باشد که کلمات به طور کامل از یکدیگر متمایز شوند و خواننده به راحتی بتواند متن را متوجه شود. معمولاً از یک فاصله معمولی بین کلمات استفاده میشود.
- فاصله بین حروف: فاصله بین حروف (Letter Spacing) یا (Tracking) باید به گونهای باشد که کلمات خوانا باقی بمانند و خواننده به راحتی بتواند متن را پیگیری کند.
با مقایسه ChatGPT و Copy.ai با ذکر یک مثال متوجه شدیم که Copy.ai دقیقا چیزی که احتیاج داشتیم را به ما داد، یعنی یک راهنمای کامل و با جزئیات دقیق. ولی ChatGPT یک مقاله کلی را ارائه داد و مجبور شدیم با او به گفتوگو نشسته و دوباره راجع به یکی از قسمتهای مقاله سوال بپرسیم تا دقیقتر جواب دهد ولی باز هم به حاشیه و توضیح آن موضوع پرداخت، ولی در نهایت جوابی که در بالا نوشتیم را ارائه داد.
تهیه اشتراک
در ادامه مقاله مقایسه ChatGPT و Copy.ai به این موضوع رسیدیم که برای استفاده از ChatGPT نیازی به تهیه اشتراک نیست و میتوان از نسخه 3.5 آن به صورت رایگان استفاده کرد. البته طبق گفتههای خود چت جیپیتی، اطلاعات نسخه رایگان آن یعنی نسخه 3.5، به روز نیست و تا سال 2022 اعتبار دارد. ولی از طرفی هم برای استفاده از Copy.ai به صورت رایگان، محدودیت وجود دارد، و برای هر ایمیل در ماه به اندازه 2000 کلمه در نظر گرفته است، یعنی پس از اینکه به اندازه 2000 کلمه با این هوش مصنوعی چت کردید (مجموع کلمات سوالها و جوابها) باید اکانت خود را ارتقا داده و یا از ایمیل دیگری استفاده کرده و یا ماه آینده به ادامه چت با آن برگردید!
دیدگاههای متنوع درباره استفاده از هوش مصنوعی
در نظر گرفتن دیدگاههای مختلف در مورد ابزارهای کپی رایتینگ مبتنی بر هوش مصنوعی ضروری است. برخی از نویسندگان از ویژگیهای راحت و عالی، و همچنین صرفه جویی در زمان ارائه شده توسط ابزارهایی مانند Copy.ai قدردانی میکنند. این ابزارها میتوانند به سرعت ایدههای مختلفی را تولید کنند و به عنوان دستیاران ارزشمندی در فرآیند کپی رایتینگ عمل کنند. با این حال، بعضی از افراد ممکن است در مورد عدم ارتباط محتوای تولید شده توسط هوش مصنوعی با انسانها ابراز نگرانی کنند. البته باید بدانید که ایجاد تعادل بین کمک هوش مصنوعی و حفظ اعتبار و صدای برند بسیار مهم است. و نباید از این ابزارها بدون ایجاد تغییر و اصلاحات استفاده کرد. بهتر است بعد از استفاده از ChatGpt و Copy.ai، خودتان یکبار متن را اصلاح کرده و به زبان انسانها نزدیکتر کنید.
در این مقاله به بررسی و مقایسه ChatGpt و Copy.ai پرداختیم و متوجه شدیم که پلتفرم Copy.ai بیشتر در حوزه تولید محتوا برای کسب و کارها و مارکتینگ و تبلیغنویسی تخصص دارد، ولی ChatGpt گفتوگو محور و عمومیتر است. در دنیای امروزه که ابزارهای مبتنی بر هوش مصنوعی به سرعت در حال پیشرفت هستند، یادگیری و استفاده از آنها یک امتیاز به حساب میآید. بنابراین شناخت آنها بسیار اهمیت دارد و باید با آشنایی با ویژگیها و تفاوتهای آنها، ابزار خود را انتخاب و در حوزهای که میخواهیم استفاده کنیم.
راستی میتوانید آخرین مطالب ما را از طریق تلگرام و اینستاگرام نیز دنبال کنید. برای عضویت در کانال تلگرام و اینستاگرام بیت گرف روی دکمه زیر کلیک کنید. همچنین فیلم ها با کیفیت های مختلف در یوتیوب هم قرار دارد.