چگونه کرونا صنعت فیلمسازی را دگرگون کرد و تغییر داد؟
زمانی که آپریل گذشته از کیس ون اوستروم، رئیس وقت انجمن سینماگران آمریکا در مورد تاثیر کرونا بر این صنعت و اینکه چگونه کرونا صنعت فیلمسازی را تغییر داد پرسیده شده، او اظهار نگرانی کرد. برای دنیای تولید فیلم و تلویزیون، این وضعیت عمدتاً به دلیل ماهیت بینالمللی و مردمی بودن آن، ناامیدکننده به نظر میرسید. ون اوستروم میگوید:
“فاصله گذاری اجتماعی در صحنه تقریباً غیرممکن است. مدتی طول میکشد تا عوامل صحنه احساس راحتی کنند و توجه خود را از تهدید ویروس بگیرند و روی کار تمرکز کنند. ما باید به این درک برسیم که حالا باید فیلمها را به شیوهای متفاوت تولید کنیم.”
اما اکنون، در سال 2021، همچنان ویروس بخشی از زندگی ما است، تجارت سینما و تلویزیون دوباره شکل گرفته و شروع به کار کرده است، سالنهای سینما دوباره مملو از جمعیت شده اند، اثبات آن فیلمهایی مانند Venom: Let There Be Carnage هستند.
این فیلم، ماه اکتبر در ایالات متحده با فروش 90 میلیون دلاری اکران شد – حتی فیلم اولیه قبل از همهگیری با افتتاحیه 80 میلیون دلاری در سال 2018 به این خوبی عمل نکرد. کسب و کار توزیع فیلم دوباره روی کار آمده است، حتی اگر این امر به لطف سرویس های پخش باشد. اما عرصه ی تولید چگونه باید به خودش کمک کند؟!
در مارس سال 2020 زمانی که فیلم “حرکت ناگهانی ممنوع”، متوقف شد – استیون سودربرگ کارگردان آن نه تنها از تولید ترس داشت، بلکه برای این صنعت نیز نگران بود. با این حال، مسلماً هیچ کس بهتر از کارگردان فیلم Contagion برای رهبری یک تولید سینمایی در بحبوحه یک بیماری همه گیر عمل نکرد.
برای این فیلم ده ساله، استیون سودربرگ به دنبال بینش اپیدمیولوژیست های برتر بود تا نحوه شروع، عمل و پایان یک بیماری همه گیر را توصیف کند. آنها سناریوی شروع احتمالی را از یک بازار تره بار در آسیا توصیف کردند که یک ویروس انسان را به میزبان تبدیل میکند.
سودربرگ برای کمک به شرایط موجود، شروع به تحقیق روی پروتکلهای صنعتی کرد که به تجارت فیلم اجازه میداد به کار خود بازگردد. او تنها نبود. ناظران موسوم به کووید در حال کارآمدسازی شیوه های خود در سراسر جهان و انتشار آنها بودند. Tim Palmer نیز جزوه این گروه بود، کسی که روی نمایش موفق بینالمللی Line of Duty کار میکرد و در فوریه 2020 متوقف شد و هنگامی که در اواخر سال بازگشت، تولید کاملا متفاوتی بود. همه چیز به فاصله گذاری اجتماعی بستگی داشت و تیم Tim راههایی برای اجرای دوربین روی صحنه ابداع کرد که این فاصله گذاری را ممکن میسازد. او افزود: “من مجبور بودم این کار را انجام دهم و ارزش های خلاقانه نمایش را حفظ کنم.”
تیم متعاقباً دو پیشنهاد ارائه کرد که به تصویب رسیدند. یکی این بود که ایده تصویربرداری با لنزهای اولترا پرایم زایس باید فراموش میشد، چرا که نمیتواند دستیار فیلمبردار بین هر شات به صحنه بیاید تا لنز را تعویض کند و همزمان با فاصله گرفتن اپراتور، دوربین را استریل کرد.
“این تغییر چندین مزیت داشت. اول از همه میتوانید به سرعت اندازه شات خود را تغییر دهید، در صورت تمایل ری فریم کنید. همچنین ما یک سامانه ارتباطی راه اندازی کردیم تا اپراتورهای دوربین، DOP و کارگردان در یک سیستم Talkback قرار بگیرند.”
تغییر دوم این بود که تا حد امکان با هدهای راه دور (remote head) کار کنیم. او توضیح میدهد:
“این کار اپراتور و گریپ را از معادله خارج میکند یا حداقل گریپ را دورتر میکند اما افراد کمتری در صحنه فیلمبرداری از بازیگران را دور نگه میدارد. این کار به خوبی جواب میدهد.”
مجازی سازی یک صنعت
مدیران استودیو در مورد استراتژی های بسیار بزرگ تری تصمیم میگرفتند. آنها در این فکر بودند که آیا انتقال همه کارها به cloud راه حلی خوب است یا نه. ایده این است که همه چیز از راه دور و در آن لحظه در دسترس همه مشارکت کننده ها باشد.
فناوری مانند MeetMo ظاهر شد که به دنبال بدست گرفتن کنترل دوربین ها، نورپردازی و هدهای از راه دور بود. شما میتوانید منوهای دوربین را از راه دور کنترل و تغییر دهید، حتی در عمیق ترین سطوح. کنترل از طریق شبکه سلولی و 5G با هدف دریافت فوتیج از صحنه و ارسال مستقیم آن به پست خواهد بود.
مجازی سازی تولید همان چیزی است که Frame.io و مالک جدید آن Adobe نیز برای آن برنامه ریزی کرده اند. طرح camera-to-cloud دارایی ها را بر روی سرورهای بسیار امن به عنوان بخشی از یک “دهکده مجازی” تولید، منتشر میکند. شکی نیست که Adobe همه کاربران Creative Cloud خود را با سطحی از این نوع برنامهریزی مجازی و پیشنهادها وسوسه کند.
ناپدید شدن صحنه
اما شاید بزرگترین و هیجانانگیزترین فناوری توربو شارژ شده توسط COVID، صحنه مجازی یا ولوم LED باشد که قبلاً توسط فیلم های سطح بالا استفاده میشد. حالا بازار صحنه های مجازی هر چند در مراحل ابتدایی خود است اما بهطور جهانی در تولیدات فوران میکند. هرکسی که فضای آن را دارد برای آن برنامه میچیند.
CTO of Disguise، بعنوان پخش کننده جدید LED، آینده ی این فناوری را توضیح میدهد:
“فناوری صفحه نمایش به طور اجتناب ناپذیری بهتر خواهد شد. پیکسلها کوچکتر میشوند، تراکم افزایش مییابد و دیوارها بزرگتر میشوند اما این تنها بخش کوچکی از سیستم کلی است. مزیت کلیدی قابل بهره برداری LED ها این واقعیت است که آنها رسانه های روشنایی فعال هستند.
خبر خوب این است که مراکز تولید در سراسر جهان مشغول به کار هستند. به طوری که نمایش ویدیویی جدید آمازون The Wheel of Time تنها با ساختن 350000 فوت مربع از آن در خارج از پراگ توانست فضایی برای فضای استودیویی پیدا کند.
پروتکلهای COVID حالا چنان در نظم عوامل ریشه دار شده است که تولیدات به یکی از امنترین مکانها تبدیل شده است و امیدواریم خدشه ای به آن وارد نشود.
راستی میتوانید آخرین مطالب ما را از طریق تلگرام و اینستاگرام نیز دنبال کنید. برای عضویت در کانال تلگرام و اینستاگرام بیت گرف روی دکمه زیر کلیک کنید. همچنین فیلم ها با کیفیت های مختلف در یوتیوب هم قرار دارد.