لوگو یکی از مهمترین پروژه های ما طراحان گرافیک محسوب میشود. صاحب نظران این رشته برای انواع لوگو، دسته بندیهای مختلفی رو ارائه دادند. که در این ویدئو میخواهیم اشاره کوتاهی به یک دسته بندی جالب داشته باشیم. باید یک چیزی را اضافه کنم که لوگو برخلاف ظاهر کوچکش، جزء مهم ترین و پیچیده ترین پروژه های طراحان گرافیک محسوب میشود.
قبل از هر چیزی بر خود لازم میدانم که یک کتاب بسیار جذاب برای شما معرفی کنم که برای خود من هم در مواقعی نجات بخش بوده! از نظر اینکه چطور به یک اثر خوب برسیم و سالیان دراز یک طراح موفق باشیم. این کتاب حاصل پنجاه سال کار مستمر یک طراح گرافیک تأثیرگذار است، که به نظر من حتی با نگاه کردن به آثار ایشان هم چیزهای زیادی یاد خواهید گرفت.
پنجاه سال طراحی گرافیک – مصطفی اسدالهی (۱۳۴۷-۱۳۹۷)
مشاهده ویدیو آموزشی کوتاه معرفی انواع لوگو ها
۱- Emblem
که به فارسی نشان یا مدال معنی میدهد. ویژگی اصل این دسته بندی اینه که تصویر و نوشته هر دو باهم در یک فرم ترکیب شدند. که با دیدن این دسته از لوگوها بیشتر یاد نشانهای نظامی و حتی سلطنتی می افتیم. لوگوهای BMW، Starbucks، Harley Davidson از نمونههای خوب در دنیای دیزاین هستند.
۲- مسکات
مسکات کاراکتری است که برای یک برند ساخته می شود. معمولا وقتی طراح برای برندی مسکات طراحی میکند آن را با در حالتهای مختلف و با قابلیت انیمیت شدن ارائه می دهد. برای مثال لوگوهای KFC و اندروید نمونههای شناخته شدهای هستند که با همین روش ساخته شده اند.
۳- انتزاعی
در انتزاع هیچ تصویر عینی ای که ما آن را در طبیعت یا در واقعیت میشناسیم در طراحی این لوگوها به کار نرفته است. مثلا لوگوی المپیک را نظر بگیرید از پنج تا دایره رنگی تشکیل شده که هر کدام نمایندهی یکی از قاره هاست. این نماد یک قرارداد بصری است که ما را یاد المپیک و پنج قاره می اندازد. یا مثلا لوگوی سازمان آتش نشانی که توسط «مرتضی ممیز» که به نوعی پدر گرافیک نوین ایران به حساب میآید طراحی شده است. در این لوگو به فرم قرمز رنگی که درون مربع مشکی قرار گرفته اگر دقت کنید دقیقا به آتش اشاره نکرده اما ما را یاد آتش و شعله آتش میاندازد.
۴- لوگو تایپ یا نشانه نوشته
در این گروه از لوگوها از عنوان برند و یا بخشی از عنوان به صورت نوشتاری استفاده میشود. این نمونههای معروفی که می بینید مثال های خوبی برای این نوع لوگوها هستند. لوگوتایپ بانک تجارت که توسط «مصطفی اسدالهی» ساخته شده در بیشتر مواقع به صورت مستقل استفاده میشود و یا لوگوتایپ موزه گرافیک ایران که «سید محمد احصایی» با قلم زیبای خودش آن را خلق کرده است.
۵- لوگوهای تصویری
در این لوگوها از تصاویر عینی ای که مربوط به عنوان یا هویت برند هستند استفاده میشود و با ساده کردن این تصاویر به فرمهای ساده و گرافیکی میرسند که در نتیجه ی این اتفاق یک لوگوی تصویری مناسب به دست میآید.
ساده ترین و معروف ترین نمونه این گروه، لوگوی شرکت اپل هست که تصویر سیب به یک فرم گرافیکی ساده تبدیل شده است. یا مثلا لوگوی ایران مرینوس و یا لوگوی پرنده ای که برای یک شرکت تولید کننده نوشت افزار توسط «مصطفی اسدالهی» طراحی شده اند.
۶- مونوگرام
معمولا وقتی نام برند طولانی باشد برای آن یک نام اختصاری در نظر میگیرند یا اینکه از حرف اول عنوان برند استفاده می کنند که لوگوی نهایی از یک یا چند حرف تشکیل میشود. لوگوی مک دونالد یا فولکس واگن که از حرف اول دو کلمه عنوان برند استفاده شده و یا مونوگرام شرکت IBM که توسط یکی از طراحان گرافیک تأثیرگذار جهان، «پاول رند» ساخته شده است، نمونه های خوبی برای مثال زدن است.
عالی
سلام وقت بخیر
سپاس از شما.
سلام میشه اموزش طراحی لوگو و برنامه های لوگو رو هم قرار بدین چون اگه واقعا کسی بتونه یادبگیره خیلی خوب میتونه درامد کسب کنه و ممنون بابت اموزشاتون عالین
سلام وقت بخیر
درخواست شما ثبت شد.
سلام ممنون از آموزش های خوبی ک در سایت قرار میدین.
می تونم از مطالب آموزشی ک در سایت می زارین در صفحه خودم استفاده کنم؟البته با با نام خودتون.
و یک سوال: پیجی که من دارم در زمینه کارهای گرافیکی هست از این دست مطالب رو از کجا می تونم پیدا کنم؟ ترجیحا فارسی باشه ترجمه انگلیسیم خوب نیس
ممنون
سلام وقت بخیر
با منشن کردن و بیان بیت گرف به عنوان منبع می توانید استفاده کنید.
سلام وقت بخیر...
ببخشید ایا در اینده دوره طراحی لوگو خواهید داشت؟
سلام وقت بخیر
بله به زودی خواهیم داشت.
سلام. به نظرتون میشه از امضای شخصی signature به عنوان لوگوی شخصی استفاده کرد؟ یا اصلا signature رو هم به عنوان یک دسته بندی برای لوگو در نظر گرفت؟
سلام وقت بخیر
لوگو با امضا تفاوت دارد.