در این آموزش به شما نشان میدهیم که چگونه با ابزار Rotobrush قدرتمند After Effects به یک شات استاتیک، پویایی ببخشید. وقتی روتوسکوپی میکنید اساساً یک مت (matte) را روی یک سری فریم متوالی انیمیت میکنید که به شما امکان میدهد آیتم های پیش زمینه را از پس زمینه جدا کنید، پس از جدا شدن میتوانید به طور مستقل به لایه ها افکت اضافه کنید و دنیایی از گزینه های خلاق را در پست باز کنید.
بسیاری از این ها تنظیمات نسبتاً ساده ای هستند، اما چیزهای زیادی به شات نهایی اضافه میکنند در حالی که از این روش ها با هم استفاده خواهیم کرد، اما به عنوان تکنیک های فردی نیز مؤثر هستند.
سوژه را با Rotobrush جدا کنید
برای شروع، روی عکس در تایم لاین دوبار کلیک میکنید تا پنل لایه باز شود، این جایی است که تمام کارهای روتو انجام میشود. ابزار Rotobrush را برمیدارید و یک سلکشن (انتخاب) ایجاد میکنید. آخرین بهروزرسانیهای Adobe برای Rotobrush 2 این امکان را میدهد تا از قدرت هوش مصنوعی برای یافتن و ردیابی آسانتر لبههای سوژه استفاده کنید. میتوان با کلیک Alt + مناطقی را که نمیخواهید از انتخاب کم کنید، برای دستیابی به لبه های قابل استفاده، کیفیت Rotobrush effect را در Effect Controls به بهترین تغییر دهید.
برای انجام روتو میتوانید به سادگی کلید spacebar را فشار دهید تا همه فریم ها در منطقه کار پخش شوند. برای رفتن فریم به فریم، از پیکان های راست/چپ Ctrl + استفاده کنید. به منظور به دست آوردن بهترین روتو، مهم است که اولین سلکشن را به درستی انجام دهید، درنتیجه فناوری هوش مصنوعی Adobe Sensei میتواند بفهمد لبه های سوژه در کجا قرار دارند.
وقتی از روتو راضی بودید، روی دکمه Freeze در پایین سمت راست کلیک میکنید. ممکن است این مرحله کمی زمان ببرد، پس از اتمام کار برای مشاهده نتایج به صفحه کامپوزیت برمیگردید؛ حالا که سوژه را از پسزمینه جدا کردهاید، میتوان به سرعت و به راحتی تنظیماتی را انجام دهید تا سوژه را در قاب برجستهتر کنید.
نکته حرفه ای: هنگام عکسبرداری اگر وقت دارید، همیشه یک شات clean plate بگیرید (شاتی از صحنه که دقیقاً همان ترکیب، نور و حرکت شات «آخر» شما را دارد اما این پسزمینه صحنه شما است و اساساً بدون سوژه یا اشیاء دیگر در آن گرفته میشود) این امر 100٪ ضروری نیست اما روتوسکوپی و ترکیب را بسیار آسان تر میکند.
1 – تنظیمات رنگ و روشنایی (Luminance) را انجام دهید
از آنجایی که روی روشنایی این شات کار نشده است، فلت یا تخت بنظر میرسد، پس زمینه تقریباً همان روشنایی سوژه را دارد بنابراین به خوبی شات را ارائه نمیدهد. برای پویاتر کردن آن یک افکت Hue & Saturation به Clean Plate یا لایه پسزمینه اضافه کنید. نمیخواهیم اغراق آمیز شود، بنابراین هم Master Saturation و هم Master Lightness را روی -25 تنظیم کنید.
اگر بیش از حد از آن فاصله بگیرید یک افکت عجیب خواهید داشت که از قضا به نظر میرسد روی یک صفحه سبز گرفته شده است.
2 – جعل عمق میدان کم به عملیات Rotobrush کمک میکند
این پسزمینه نیز در فوکوس بسیار واضحی است که چهره سوژه را منحرف میکند بنابراین یک عمق میدان کم را شبیه سازی کنید. پس از جدا کردن لایه ها، ایجاد یک ظاهر DOF کم عمق بسیار آسان است. برای این کار یک Gaussian Blur به لایه پسزمینه اضافه و آن را روی 15 تنظیم کنید.
3 – متن را در وسط قرار دهید
یکی از رایج ترین کاربردهای ابزار Rotobrush قرار دادن متن در پشت افراد و اشیاء روی صفحه است. به احتمال زیاد این تکنیک را در تبلیغات یا حتی سریال های محبوب نتفلیکس مانند امیلی در پاریس دیده اید. این کار به سادگی ایجاد یک لایه متن جدید و قرار دادن آن بین لایه های پیش زمینه و پس زمینه است.
مانند محو کردن پسزمینه، افزودن متن میتواند به سرعت توجه بیننده را به مشکلات لبه ها جلب کند، بنابراین مراقب آنها باشید. داشتن متن در میانه به خصوص با کمی حرکت خوب به نظر میرسد که بعداً آن را اضافه خواهیم کرد.
4 – یک محیط سه بعدی ایجاد کنید
برای افزودن تطبیق پذیری بیشتر به پروژه، یک محیط سه بعدی ایجاد کنید. برای این کار، روی چک باکس های سه بعدی هر لایه در پنل تایم لاین کلیک و سپس یک دوربین جدید اضافه کنید. اکنون با تنظیم موقعیت Z هر دو لایه، لایه های خود را از هم جدا کنید. این ستا، تعداد بیشماری از امکانات را هنگام انیمیشنسازی باز میکند.
برای مثال اکنون میتوانید عمق میدان واقعیتری را با دوربین ایجاد کنید در مقایسه با افزودن یک تاری گاوسی (Gaussian (blur به پسزمینه. برای این کار، به گزینههای دوربین بروید و Depth of Field را روشن کنید. حالا میتوانید سطوح دیافراگم و تاری را برای تغییر ظاهری که میخواهید انجام دهید. احتمالاً باید کمی پس زمینه را بزرگتر کنید. برای حفظ فوکوس روی سوژه، دوربین و لایه پیشزمینه را بگیرید و Camera > Link Focus to Distance Layer را انتخاب میکنم.
حالا میتوانید چند حرکت دوربین جعلی ایجاد کنید.
5 – یک حرکت ساده دوربین اضافه کنید
این شات نه تنها روشن نشده، بلکه روی سه پایه و بدون هیچ حرکتی، بدون جذابیت فیلمبرداری شده است. حالا که دو لایه مجزا در یک محیط سه بعدی دارید، میتوانید از طریق دوربین مقداری حرکت اضافه کنید، بیایید ظاهر یک نوار لغزنده را که از چپ به راست حرکت میکند شبیه سازی کنید.
برای اینکار اول پلی هد را ابتدا قرار دهید، پوزیشن دوربین و Point of Interest را در جهت موردنظر کی فریم کنید سپس پلی هد را به انتها منتقل کنید و دوربین را از طریق ابزار Pan Under Cursor Tool حرکت دهید. با این محیط سه بعدی جدید، حالا اختلاف منظر بین دو لایه را میبینید، همچنین هنگام انیمیشن سازی از طریق ابزار Dolly نیز زیبا به نظر میرسد.
همانطور که می بینید، وقتی نوبت به پویاسازی یک کلیپ میرسد، ابزار Adobe Rotobrush دنیایی از فرصت های جدید را به رویتان باز میکند.
راستی میتوانید آخرین مطالب ما را از طریق تلگرام و اینستاگرام نیز دنبال کنید. برای عضویت در کانال تلگرام و اینستاگرام بیت گرف روی دکمه زیر کلیک کنید. همچنین فیلم ها با کیفیت های مختلف در یوتیوب هم قرار دارد.