5 مفهوم کلیدی از مسترکلاس آنی لیبوویتز در مورد هنر عکس
آنی لیبوویتز یکی از تأثیرگذارترین عکاسان عصر ما و اولین زنی است که به عنوان عکاس ارشد در رولینگ استون معرفی شده است. سوژه های او شامل نوازندگان شاخص مانند جان لنون، ورزشکاران افسانه ای مانند ایواندر هالیفیلد و بازیگران برنده اسکار مانند شان کانری است.
در اولین و تنها کلاس عکاسی آنلاین او به نام “آنی لیبوویتز عکاسی را آموزش می دهد” در سایت MasterClass.com، به گفته خودش، به عکاسان فرصت بی نظیری داده می شود که مستقیماً از او بیاموزند. ما در بیت گرف کل کلاس را تماشا کردیم، نکات آن را یادداشت کردیم و اکنون 5 مفهوم کلیدی هنر عکس را به شما ارائه می دهیم که عکاسان می توانند (و باید) مستقیماً در عکاسی خود بکار گیرند.
1 – هیچ تک عکسی نمیتواند به درستی شخصیت واقعی یک فرد را نمایش دهد.
لیبوویتز پس از عکاسی از سوژه های بی شماری در طول چندین دهه، دریافت که هیچ تک عکسی نمی تواند شخصیت واقعی یک فرد را به درستی نمایش دهد. در عوض، لیبوویتز معتقد است که داستان یک سوژه از طریق یک مجموعه از تصاویر به خوبی بازگو میشود. لیبوویتز برای درک بهتر این موضوع به مجموعه ای از دختران بازیگر تئاتر اشاره می کند که در لاس وگاس از آنها عکس گرفته است.
او زمانی که میخواست از چند دختر که بازیگر تئاتر بودند عکاسی کند، متوجه میشود که آنها پس از آماده شدن با تغییرات زیادی روبرو میشوند. لیبوویتز نیز تصمیم میگیرد قبل از آماده شدن هم از این دخترها عکس بگیرد. او میگوید: «من از آنها خواستم که قبل از حاضر شدن هم یک عکس بگیرم.» سپس ادامه میدهد: «نتیجه فوقالعاده بود. این اولین باری بود که من متوجه شدم برای گفتن یک داستان حداقل به دو عکس نیاز است.»
2 – پرتره های مفهومی هنگامی که در مورد سوژه باشند تاثیرگذاری بیشتری دارند.
بخشی از میراث لیبوویتز به عنوان عکاس ارشد مجله رولینگ استون شامل استفاده از تصاویر مفهومی بر روی جلد است. به گفته لیبوویتز مهمترین عاملی که باعث شد روی جلد رولینگ استون از تصاویر مفهومی استفاده کند به یکی از تجربیات او در مجله لایف برمیگردد. برای مثال، او زمانی که میخواست از یک گروه شاعر عکاسی کند، سعی کرد از شعرهای هر شاعر در عکسهای خودش استفاده کند. به گفته او کلید خلق پرترهای مفهومی، تحقیق و مطالعه است.
لیبوویتز هنگام ایجاد یک مفهومی هول سوژه خود، به تصاویر منتشر شده قبلی وی نگاه می کند تا ببیند “آنها چه کارهایی انجام دادند، از انجام چه کارهایی خوششان میآید و چه کارهایی انجام ندادند”. این موضوع باعث میشود جلسه عکاسی به خوبی پیش رود و تصاویر نیز ارتباط نزدیکی با سوژه داشته باشند. لیبوویتز خاطرنشان می کند، «تمام کارهایی که من انجام میدهم از سوژه نشات میگیرد.»
از آنجا که اکثر مشتری ها کاتالوگ پرتره های منتشر شده خود را بصورت آنلاین (خارج از عکسهایی که در فیس بوک یا اینستاگرام به اشتراک می گذارند) ندارند، عکاسان معمولاً در هنگام گفتگو از علایق و گذشته مشتری مطلع میشوند. با این حال، بیشتر جلسات رسمی پرتره، خود را از نظر مفهومی محدود می کنند و در عوض بر روی لباس پوشیدن، ژست درست گرفتن و لبخند زدن به دوربین در زیر نور صاف تمرکز دارند. در جلسات عکاسی در فضای باز یک گام به سمت عکاسی مفهومی پیش میروند و سعی میکنند فضایی شبیه یک روز خانوادگی در پارک یا ساحل شبیه سازی کنند ولی باز هم به ندرت به علایق واقعی سوژه توجه میکنند.
3 – شناخت نور مهم تر از شناخت تجهیزات است.
عکاسان دوست دارند در مورد تجهیزات عکاسی صحبت کنند. به هر انجمن یا وب سایت مربوط به عکاسی که مراجعه کنید، متوجه صحت این موضوع می شوید. با وجود اینکه تجهیزات جایگاه خودشان را دارند، لیبوویتز عقیده دارد که شناخت نور مهم تر از شناخت تجهیزات است. اگرچه او گاهی اوقات از فلاش اکسترنال برای عکاسی استفاده می کند، اما سالهای زیادی با نور طبیعی عکاسی کرده و به مطالعه خصوصیات آن پرداخته است. او حتی الان هم ترجیح میدهد از نور محیطی استفاده کند و در مواقعی هم که مجبور به استفاده از فلاش میشود سعی میکند به شکلی از آن استفاده کند که شبیه به نور طبیعی باشد.
لیبوویتز میگوید که او ترجیح میدهد کمترین تجهیزات را با خود ببرد. تجهیزاتی که بیشتر اوقات وی با خودش حمل میکند عبارت است از دوربین، منبع نوری که با باتری کار میکند و برخی اوقات هم یک چتر. او عقیده دارد تجهیزات زیاد شما را محدود میکند و باعث میشود وقت و توجهی که میتوانید صرف سوژه کنید، صرف استفاده از تجهیزات شود.
4 – عکاسان باید همیشه عکس های قبلی خود را ببینند.
لیبوویتز معتقد است یکی از 5 مفهوم کلیدی هنر عکس این است که عکاسان باید همیشه عکسهای قبلی خودشان را ببینند. در کمال تعجب ، بسیاری از عکاسان این کار را نمیکنند و بیشتر عکسهای دیگر عکاسان را میبینند تا از آنها الهام بگیرند. لیبوویتز احساس می کند این موضوع پس از ظهور شبکههای اجتماعی مانند اینستاگرام فراگیرتر شده است.
در این کارگاه لیبوویتز عکسهای قدیمیتر خودش که در بین سالهای 1970 تا 1983 گرفته شده است را بررسی کرد. او در زمان بررسی مجموعه عکس هایش متوجه شد که با سبک عکاسی که در جوانی داشته فاصله گرفته است و تصمیم گرفت از سبکی که در زمان جوانی استفاده میکرده، در پروژه عکاسی پرتره بعدی خود نیز استفاده کند. لیبوویتز میگوید: «من مطمئنا از این تجربه استفاده خواهم کرد. به همین دلیل است که شما هم باید به عکسهای قدیمی خودتان نگاه کنید. شما از چیزهایی که در این عکسها میبینید شگفتزده خواهید شد.»
5 – با تمرین کردن یاد بگیرید.
در حالی که خیلی از کلاسهای عکاسی اشارهای به این موضوع نمیکنند، کلاس آنی لیبوویتز تاکید زیادی روی این موضوع دارد. اکثر استادهایی که در مسترکلاس تدریس میکنند از جمله آنی لیبوویتز با تمرین کردن یاد گرفتهاند. لیبوویتس برای نشان دادن بهتر این مفهوم، تجربه خودش از ترک موسسه هنر سان فرانسیسکو و شروع عکاسی برای مجله رولینگ استون را به اشتراک می گذارد. هنگامی که قصد آموزش هنر (به ویژه نقاشی) را داشت، علایق لیبوویتز پس از اینکه یک استاد محترم به او گفت، “شما نمی توانید معلم هنر باشید، مگر اینکه یک هنرمند باشید”، به سمت عکاسی سوق پیدا کرد.
به عقیده لیبوویتز عکاسی “یک رشته فوقالعاده برای جوانانی است که میخواهند خودشان و دنیای اطرافشان را کشف کنند.» او ادامه میدهد: “این به آنها اجازه می دهد بیرون بروند و نگاه کنند و هدف داشته باشند.” لیبوویتز پس از عکاسی از یک تظاهرات ضد جنگ در مقابل ساختمان شهرداری در سانفرانسیسکو، عکس ها را به مجله رولینگ استون تحویل داد، آنها به شدت تحت تاثیر عکسهای او و زمان آمادهسازی این عکسها (او عکسها را به فاصله یک روز پس از رویداد چاپ و به مجله تحویل داده بود.) قرار گرفتند، و آنها زود او را استخدام کردند تا برای آنها عکاسی کند.
نتیجه گیری 5 مفهوم کلیدی هنر عکس
گرچه کلاس های بی شماری به صورت آنلاین برای کسب دانش فنی در دسترس است ولی جذابیت لیبوویتز در تجربه منحصر به فرد او نهفته است، و این همان چیزی است که او برای مسترکلاس خود به ارمغان می آورد. طی دهه ها ، لیبوویتز مجموعه ای شگفت انگیز از عکس هایش را گردآوری کرده که در چندین مجله ، کتاب و موزه به چشم می خورد. نکاتی که در مقاله فوق ذکر شد ، بینشی در مورد رویکرد لیبوویتز در ثبت عکسهای بی انتها دارد و آنها نقطه شروع یادگیری شما برای بالا بردن سطح مفهومی عکس هایتان است. در اینجا خلاصه ای از مفاهیم مورد بحث ما آورده شده است:
- هیچ تک عکسی نمیتواند به درستی شخصیت واقعی یک فرد را نمایش دهد
- پرتره های مفهومی هنگامی که در مورد سوژه باشند تاثیرگذاری بیشتری دارند
- شناخت نور مهمتر از شناخت تجهیزات است
- عکاسان باید همیشه عکس های قبلی خود را ببینند
- با تمرین کردن یاد بگیرید
کدام یک از این 5 مفهوم کلیدی را تا حالا در کار خود اعمال کرده اید؟ آیا موردی وجود دارد که شما با آنها مخالف باشید؟ اگر چنین است ، چرا؟ در قسمت پایین برای ما کامنت کنین!
راستی میتوانید آخرین مطالب ما را از طریق تلگرام و اینستاگرام نیز دنبال کنید. برای عضویت در کانال تلگرام و اینستاگرام بیت گرف روی دکمه زیر کلیک کنید. همچنین فیلم ها با کیفیت های مختلف در یوتیوب هم قرار دارد.
درباره تیم تولید محتوا
تیم تولید محتوای بیت گرف متشکل از افراد با استعداد در زمینه گرافیک، ویدیو ، سینما، انیمیشن و ... است تا بهترین مطالب و نکات را با شما در میان بگذارد.
نوشته های بیشتر از تیم تولید محتوامطالب زیر را حتما بخوانید
-
آموزش ساخت انیمیشن در 3D Max | همراه با رندر
14 بازدید
-
آموزش طراحی روزنامه در ایندیزاین
56 بازدید
-
آموزش مدلسازی بالش (کوسن) در 3D Max
71 بازدید
-
آموزش رندرگیری تمام آبجکت ها با Override Material
87 بازدید
-
راهنما و ویژگی های جدید Vray 6 در 3Ds Max
121 بازدید
-
آموزش جلوگیری از آفلاین شدن در داوینچی ریزالو | Media Offline
90 بازدید
دیدگاهتان را بنویسید