در این مقاله میخواهیم به معرفی 5 سبک ترند گرافیک در سال 2024 بپردازیم. میدانیم که امروزه سبکهای زیادی در حوزه گرافیک به وجود آمده و در حوزههای مختلف استفاده میشود. ولی هر سال با توجه به سلایق و علاقه کارفرماها و همچنین خلاقیت گرافیستها، از بعضی از سبکها در طراحی گرافیک بیشتر استفاده میشود. با توجه به تحقیقاتی که توسط یک گروه از گرافیستها صورت گرفته است، به 5 سبک ترند گرافیک در سال 2024 رسیدهایم. البته در ابتدا باید بدانیم که اصولا به چه سبکی ترند میگویند. در این مورد ممکن است مطالعه مقاله 20 سایت کاربردی برای دیزاینرها نیز مفید واقع شود. زیرا با استفاده از این سایتها میتوانید از ترند این روزهای دنیای گرافیک باخبر شوید.
سبک ترند در گرافیک چیست؟
سبک ترند به شیوهها، الگوها و استایلهایی اشاره دارد که در یک دوره زمانی خاص مورد توجه و محبوبیت قرار گرفتهاند. این سبکها ممکن است به دلیل تغییرات فرهنگی، فناوری، مد، یا دیگر عوامل اجتماعی و فرهنگی به مرور زمان تغییر کنند.
سبک ترند در گرافیک ممکن است شامل استفاده از الگوها، رنگها، ترکیبات موزیکال، فرمها، نمادها، و تکنیکهای خاصی باشد که در یک دوره مشخص پرطرفدار شدهاند. به عبارت دیگر، گرافیکهایی که با استفاده از این سبکهای ترند، به روز و جذاب به نظر میآیند.
سبکهای ترند در گرافیک ممکن است مرتبط با جدیدترین تکنولوژیها، مدلهای فرهنگی، یا حتی حوزههای خاصی از هنر و طراحی باشند. معمولاً طراحان گرافیک و هنرمندان در تلاشاند تا با دنبال کردن این سبکهای ترند، آثاری را ایجاد کنند که با زمینههای فعلی و مدرن هماهنگ باشند و توجه کاربران و مخاطبان را به خود جلب کنند. در ادامه به معرفی 5 سبک ترند در سال 2024 میپردازیم.
1. سبک Bento Box
سبک “Bento Box” در طراحی گرافیک یک روند جذاب و نوآورانه است که به تازگی شهرت پیدا کرده است. این سبک از طراحی با الهام از کمالیسم ژاپنی، یک مفهوم فرهنگی و هنری که به زیبایی در حین سادگی تاکید دارد، نشأت گرفته و با استفاده از بلوکهایی با اندازههای متفاوت، یک لایهبندی ساختارمند و جذاب ایجاد میکند. در واقع این سبک از طرح ظروف غذایی که در ژاپن استفاده میشد، شکل گرفت. در این ظروف قسمتهای مختلفی وجود داشت تا غذاها از یکدیگر تفکیک شده و همینطور در هنگام حمل و نقل ظروف، تعادل بههم نخورد و باعث خرابی وعدههای غذایی نشود. به این ترتیب در طراحیهای امروزه نیز، برای ایجاد تعادل و هماهنگی در حین زیبایی و سادگی، از این سبک استفاده میشود.
البته نمیدانیم که چگونه این سبک به محبوبیت رسید. یک سری از افراد اعتقاد دارند که کمپانی اپل در ابتدا از این سبک استفاده کرد، و بعضی دیگر نیز بر این باور هستند که در ابتدا این سبک در طراحی Windows استفاده شد. ولی چیزی که اهمیت دارد این است که این سبک میتواند در موقعیتهای بسیار زیادی استفاده شود. این سبک بسیار جذاب و ساده و مینیمال است، در واقع خیلی مشکل است هنگام طراحی با سبک Bento Box دچار اشتباه شوید.
چرا فکر میکنیم که سبک Bento Box یکی از 5 سبک ترند گرافیک در سال 2024 است؟ زیرا هماهنگی با این سبک، به این معنی است که کاربردی بودن و جذابیت بصری را همزمان ایجاد کنیم. و امروزه هیچ چیزی مهمتر از این دو چیز نیست. بنابراین به ما اعتماد کرده و بدانید که این سبک آمده است که بماند!
2. تصویرسازی برند
احتمالا شما هم از دیدن تصویرهای تکراری که از سایتهایی مثل Freepik دانلود شده و هزاران برند مختلف از آنها استفاده میکنند، خسته شدهاید. این موضوع اصلا به نفع یک برند نیست. هرچه تصاویر و ویدیوهایی که یک برند استفاده میکند، شخصیسازی شده باشد و مخصوص آن برند و سازمان تولید و طراحی شده باشد، برای مارکتینگ آن برند بهتر است. یکی از 5 سبک ترند گرافیک در سال 2024، طراحی و تصویرسازی شخصی برای برندها است که میتواند آنها را از دیگر رقیبان متمایز کند. پیشبینی میشود که امسال بسیاری از برندها برای تصویرسازی شخصی برند خود، دست به کار شوند.
امروزه بسیاری از برندها را میبینیم که از لوگوهای از پیش ساخته شده، تصاویر استوک، المانهای گرافیکی نامرتبط با برند و … استفاده میکنند. حتی این تصویرسازیهای از پیش ساخته شده به انیمیشنها نیز رسیده است. خیلی از سازمانها و برندها از فوتیجهای آماده، موشنهای آماده و… استفاده میکنند. این موضوع شاید برای ابتدای راهاندازی یک کسب و کار مناسب باشد، ولی در ادامه راه باید از ویدیوها و تصاویر شخصیسازی شده با هویت برند استفاده کرد.
حالا چرا این موضوع به عنوان یکی از سبکهای ترند 2024 عنوان شد؟ به این دلیل که تصویرسازیهای شخصیسازی شده میتوانند حالات و ارزشهای یک برند را توصیف کرده و برای انواع شبکههای اجتماعی، وبسایت، بستهبندی محصولات، بیلبوردها و… استفاده شوند و توجه مخاطب را دقیقا به چیزی که یک برند میخواهد، جلب کنند. با توجه به شدت رقابت بین برندها و تبلیغاتی که امروزه انجام میشود، برندها به ایجاد جلب توجه بیشتر همراستا با اهدافشان، نیاز مبرمی دارند.
3. طراحی 3بعدی
میدانیم که سبک طراحیهای 3 بعدی، به تازگی معرفی نشده است. ولی اینگونه که در تحقیقات متوجه شدیم، این سبک امسال با قدرت بیشتری بازگشته است. با توجه به ابزارها و نرمافزارهای گرافیکی گوناگون که برای ایجاد طرحهای سهبعدی ارائه شده است و همچنین پیشرفت روزافزون آنها، دنیای 3 بعدی جای بیشتری را در طراحیهای گرافیستها باز کرده است. در گذشته ایجاد یک طرح 3 بعدی با هزینههای گزاف همراه بود. افراد متخصص در این حوزه کم بودند و برندها باید هزینههای زیادی را برای ایجاد این طرحها متحمل میشدند. با اینکه سبک 3 بعدی بسیار شگفتانگیز و تاثیرگذار بود، ولی برندها مجبور میشدند که آن را کنار بگذارند.
امروزه افراد متخصص در این حوزه افزایش پیدا کردهاند و عملا تولید این طرحها، هزینه زیادی ندارند. دلیل اینکه طراحی سه بعدی یکی از 5 سبک ترند گرافیک در سال 2024 قرار گرفت نیز همین میباشد. افزایش جذابیت و تاثیرگذاری درحالیکه هزینهها کاهش پیدا کردهاند.
4. کلاژ
چگونه میتوانید نشان دهید که یک طراح خلاق هستید که به هیچ قاعده و اصول سنتی محدود نیست و با اصول و ساختارهای قدیمی بهمعنای واقعی مقابله میکند؟ با ترکیب تصاویر، اشکال، بافتها و رنگها. کلاژ، ترندی که در سال 2024 پرطرفدارترین و گیراترین است، در واقع از این عناصر که به نظر متنوع و تصادفی میآیند، به وجود میآید. کلاژ در حقیقت میخواهد تمام ساختارها را شکسته و از چیزهای قدیمی، یک چیز جدید خلق کند. البته لازمه شکستن چهارچوبها و ساختارهای قدیمی، آشنایی با این ساختارها و مسلط بودن به اصول قدیمی است. شما نمیتوانید اصول اولیه را ندانید و چیزی که خلاف قواعد است را یک چیز جدید و ساختارشکنانه بنامید.
چرا ما این سبک ترکیب را دوست داریم؟ چون احساس واقعیت دستنخورده را به ما میدهد، همچنین باعث میشود به اکتشاف نمادها بپردازیم. زمانیکه که طرحهای مختلف را با یکدیگر ترکیب میکنیم، مفهومی را به وجود میآورد که دیگر شبیه هیچ کدام از مفاهیم قبل نیست، بنابراین نیاز به درک عمیقتر دارد. ولی بیشترین چیزی که ما را به سمت این طرحها میآورد این است که “محدود و عادی” نیست. نیاز به خلاقیت بسیار زیادی دارد و طراحانی که با سبک کلاژ کار میکنند، افراد بسیار خلاقی هستند.
5. تاکید بر عکاسی
عکاسی بهطور ویژه با طراحی گرافیک در ارتباط بوده و اغلب نقشی اساسی را در ارائه پیامهای آنلاین و آفلاین ایفا میکند. بنابراین تعجبی ندارد که طراحی مبتنی بر عکاسی یکی از 5 سبک ترند گرافیک در سال 2024 شناخته شود.
اما کار خلاقانه این است که کاری کنیم تا تصاویر استوک که در سایتها وجود دارند، فراموش شوند. عکسهای استوکی که در سایتهایی مانند فریپیک، شاتر استوک و… وجود دارند، خالی از روح زندگی هستند، همچنین با استفاده از این تصاویر نمیتوان بعد و عمق یک موضوع را درک کرد. بنابراین، ما توجه خود را به طراحان گرافیکی معطوف میکنیم که از عکسهای اورجینال و جذاب و معتبر استفاده میکنند که به طور طبیعی واقعیت یک برند یا محصول را به تصویر میکشند.
بنابراین، آخرین سبک ترند گرافیک که برای سال 2024 پیشبینی کردهایم، استفاده از تصاویر عکاسیشده و اورجینال در محتوای آنلاین و آفلاین است. و این موضوع فقط برای عکاسی از محصول صدق نمیکند. هر عنصری که بتواند داستانی را بیان کند و پشت آن پیامی برای مخاطب داشته باشد، میتواند سوژه عکاسی و طراحی گرافیک خلاقانه باشد. تلفیق عکاسی و گرافیک همیشه میتواند جز سبکهای پر طرفدار و ترند باشد.
در مقاله 5 سبک ترند گرافیک در سال 2024، به معرفی و بررسی سبکهای پر طرفدار و ترندی پرداختیم که پیشبینی میشود در سال 2024، بیشتر از آنها استفاده شود. با توجه به پیشرفت روزافزون تکنولوژی و متعاقب آن تغییر فرهنگ و تغییر سلیقه و علایق مردم، تغییر در روند طراحی یک امر اجتنابناپذیر است. بنابراین یک دیزاینر باید همیشه به روز باشد و در جریان اتفاقات و تغییراتی که ممکن است بر روی طراحی و نحوه اجرای آن تاثیر بگذارد، قرار بگیرد.
راستی میتوانید آخرین مطالب ما را از طریق تلگرام و اینستاگرام نیز دنبال کنید. برای عضویت در کانال تلگرام و اینستاگرام بیت گرف روی دکمه زیر کلیک کنید. همچنین فیلم ها با کیفیت های مختلف در یوتیوب هم قرار دارد.