در آموزش جای گذاری ابزار کلاسیک در گوشه ستون در نرم افزار 3D Max به بررسی یکی از دستورات Modifier List می پردازیم. تمام دستورهایی که به ما در مدلسازی کمک می کند در Modifier list قرار دارد. به کمک دستور Symmetry ما می توانیم ابزار های پیچیده کلاسیک رو بدون تغییر فرم به حالت 90 درجه بچرخانیم.
معرفی و آموزش کار با Symmetry در 3D Max
دستور Symmetry برای احجام قرینه بیشتر به کار میرود برای مثال هنگام مدل سازی شخصیت ها یا ابزار کلاسیک یا میز و … به کار میرود. دستور Symmetry از این نظر منحصر به فرد است که به شما امکان می دهد سه کار مدل سازی رایج را انجام دهید:
- آبجکت را در محور های X، Y ، Z قرینه کنید.
- آبجکت را برش دهید، در صورت نیاز قطعات را بردارید.
- . به طور خودکار محل تلاقی دو درز مشترک را به هم جوش می دهد.
میتوانید دستور Symmetry را برای هر هندسهای اعمال کنید، و میتوانید با متحرک کردن گیزموی این دستور، قرینه سازی یا افکت برش را به انیمیشن تبدیل کنید. وقتی دستور Symmetry روی یک آبجکت اعمال میشود، هر ویرایشی که در نیمه اصلی آبجکت در زیر دستور Symmetry در Edit Poly انجام میدهید نیز به صورت تعاملی برای نیمه دیگر رخ میدهد.
گیزموی قرینه زمانی که در محدوده جسم قرار دارد به عنوان یک صفحه برش عمل می کند. در حالی که Mirror Axis روی X تنظیم شده است، روی gizmo آینه کلیک کرده و در امتداد محور X بکشید. با کشیدن سمت راست، مقدار بیشتری از آبجکت را برش دهید تا جایی که چیزی قابل مشاهده نباشد. کشیدن به چپ باعث ظاهر شدن آبجکت دوم می شود. هنگامی که گیزموی قرینه به خارج از مرزهای آبجکت اصلی منتقل می شود، به عنوان یک صفحه آینه ای عمل می کند که دو آبجکت کامل را به شما نشان می دهد.
Mirror
از قرینه سازی یا همان Mirror Axis در حالی که می توانید از سه محور X ،Y ، Z استفاده کنید همچنین میتوانید از سه دستور نویگیت (Move _ Rotate _ Scale) هم بهره ببرید.
اگر میخواهید جهت تقارن را تغییر دهید، گزینه Flip را روشن کنید که به طور پیش فرض خاموش است.
Slice Along Mirror
روشن کردن Slice Along Mirror باعث می شود که گیزموی Mirror زمانی که در داخل مرزهای یک آبجکت قرار می گیرد، به عنوان یک صفحه برش عمل کند. هنگامی که گیزمو خارج از مرزهای یک آبجکت است، متقارن سازی همچنان به عنوان بخشی از آبجکت مبدا در نظر گرفته می شود. اگر Slice Along Mirror خاموش باشد، انعکاس متقارن به عنوان یک عنصر جداگانه از آبجکت مبدا در نظر گرفته می شود که به صورت پیش فرض روشن است.
Weld Seam
روشن کردن Weld Seam تضمین می کند که محل تلاقی دو آبجکت به طور خودکار جوش داده می شوند که به صورت پیش فرض روشن است.
Threshold
مقدار آستانه محل تلاقی را تعیین می کند که راس ها قبل از اینکه به طور خودکار به یکدیگر جوش داده شوند چقدر نزدیک هستندکه به صورت پیش فرض روی 0.1 تنظیم است.
توجه: تنظیم مقدار آستانه بیش از حد ممکن است منجر به به هم ریختن Polygon شود، به خصوص زمانی که گیزموی آینه خارج از مرزهای مش مبدأ باشد.