لنز سونی 50mm f/1.2 G
با گذشت یک دهه از زمان ورود سیستم مانت دوربین E، سونی در ساخت لنزهای 50 میلی متری برای بدنه های بدون آینه مهارت کافی را کسب کرده است. آخرین تلاش این شرکت، لنز حرفه ای 50 میلیمتر f / 1.2 (سونی 50mm f/1.2 G)، که یکی از راضی کننده ترین لنزها است.
این لنز تا به امروز از بین تمام لنزهای 50 میلی متری که سونی به بازار ارائه داد تنها لنزی است که در لاین لنزهای GM (سری جدید لنز های فول فریم سونی) با طراحی فوقالعاده و استفاده از شیشه با کیفیت بالا، در رتبه اول قرار میگیرد. خبر خوب برای کسانی که برای این لنز انتظار کشیده اند، برخلاف لنزهای اولیه GM با موتورهای فوکوس خودکار قدیمی و ساختار حجیم، لنز 50 میلی متری f / 1.2 GM در رده ی خود جمع و جور و ساختار داخلی آن برای سالهای سال ماندگار است.
-
کیفیت ساخت
جمع و جور! نیکون و کانن هر دو با لنزهای سیستم های بدونه آینه و فول فریم 50 میلی متری f/1.2 شروع کردند اما سونی و کانن هر دو از نیکون کوچکتر هستند و البته کمی بلندتر (87 *108mm) همچنین سونی با وزن 778 سبک تر است. این یک تحول جدید در لنزهای دوربین است و سونی راهی برای حذف کردن تمام متریال های غیر ضروری در اطراف نواحی بصری و موتورهای فوکوس خودکار پیدا کرده تا لنز درهر جایی به راحتی جا بگیرد مثل کیف های پلیکان و کوله پشتی های Shimoda.
در مورد حمل و مدیریت این لنز روی دست میتوانیم بگوییم با داشتن چندتا دکمه ی لمسی و حلقه های چند کاره این لنز سبک و راحت است. در جلو و عقب یک حلقه ی بزرگ، دکمه های نگهدارنده ی فوکوس، سوئیچ تغییر حالت فوکوس خودکار به دستی و دکمه سوئیچ دیافراگم روی این لنز قرار دارد. علاوه بر این حلقه ی فیزیکی دیافراگم نزدیک مانت لنز است که به طور کامل میتوانید در محدوده f-stop بچرخانید در غیر این صورت آن را روی حالت A میگذارید تا دوربین کنترل را مجددا به دست بگیرد.
یکی از مشکلاتی که قبلا با لنزهای سونی وجود داشت سخت بودن هود و گیره لنز بود که باعث میشد کمی با مشکل جا بخورند و تصادفا هود کج شود یا تلاش برای خارج کردن آن بدون نگه داشتن دکمه ی کنار لنز. اما حالا سونی یک اقدام خوبی کرده و یک لاستیک به لبه ی بیرون هود اضافه کرده است.
-
کیفیت تصویر
سه تکنولوژی XA را فقط میتوان در سری لنزهای GM سونی پیدا کرد. با وینیتینگ، اعوجاج کنترل شده و بدون سایه دار شدن حاشیه ها، این لنز عملکرد نوری خوبی دارد. علاوه بر این سیستم فوکوس خودکار لنز به لطف چهار موتور XD فوکوس خودکار در پشت و جلو، حتی با f/1.2 در دامنه ی فوکوس جست و جو میکند تا سوژه را پیدا کند.
همانطور که می توانید تصور کنید، ردیابی فوکوس خودکار با چنین عمق میدان کمی انعطافپذیر نیست. اما من بیشتر وقت ها این لنز را با دوربین سونی a7C استفاده میکنم که البته برای داشتن سریع ترین عملکرد فوکوس خودکار این دوربین نمیتواند اولین انتخاب باشد. اما باز هم این لنز قادر است از طریق ردیابی فوکوس، حتی در کمترین عمق میدان، سوژه های متحرک را دنبال کند.
نزدیک ترین فاصله فوکوس این لنز 40 سانتیمتر است. در حالی که هیچ جا با بزرگنمایی حداکثر 0.17 برابر مشابه ماکرو نداریم این لنز قابلیت جدا کردن بک گراند از سوژه های خیلی کوچک حتی در محیط نامرتب را دارد.
به دلایل مختلفی، عکاسان از دیافراگم های بسیار واید یا عریض استفاده میکنند، اما استفاده از افکت بوکه در تصاویر یک ویژگی ممتاز غیرقابل انکار است. با لنز سونی 50 میلیمتر f / 1.2 GM، یک دیافراگم دایره ای 11 پره ای وجود دارد. در زیر مقایسه مشخصه های خارج از فوکوس وجود دارد که بین f / 1.2 و f / 8 در نزدیک ترین حالت فوکوس لنز گرفته شده است. عکس بالا، قاب کامل را با f / 1.2 نشان می دهد. در زیر آن، عکسهایی قرار دارد که فول فریم به صورت عمودی و نیمه چپ قاب به صورت افقی قرار دارد.
با f / 2.8، بوکه زیبا و حتی دایره ای شکل را در سراسر قاب مشاهده می کنیم. تمام دامنه ی دیافراگم بدون افکت onion ring داخل دایره ی بوکه ها و هر نوع ناخالصی های برجسته است. ممکن است برخی این را بی فایده بدانند اما دشوار میباشد که ادعا کنیم چشمگیر نیست.
-
یک پیشنهاد فوقالعاده
بعد از این که شرکت سونی اعلام کرد قرار است لنز 50 میلی متری جدیدی بعد از مدل های FE 50mm f/1.8 وE 50mm f/1.8, 50mm f/2.8 Macro, 55mm f/1.8, 50mm f/1.4, و50mm f/2.5 شاید چهره شما هم در هم رفت اما سونی تلاش خودش را کرده و یک لنز متفاوت فوقالعاده با 50mm f/1.2 GM به بازار ارائه کرد.
در دست سبکتر و کوچکتر از آنچه که به نظر میرسد است و علاوه بر عملکرد فوقالعاده اش در کیفیت تصویر و سرعت فوکوس میتوان گفت انتخاب به صرفه ای در مقابل کانن و نیکون است.
-
آیا گزینه های جایگزین وجود دارد؟
در حال حاضر برای دوربین های فول فریم سونی مانت E خیر! اما اگر دوربین سونی با سنسور کراپ دارید گزینه های زیادی از جمله لنز های TTArtisan 50mm f/1.2 APS-C و Rokinon 50mm f/1.2 را در اختیار خواهید داشت و البته که این شرکت ها نیز اعتراف میکنند که رقیب لنزهای سونی نیستند.
آیا دیافراگم f / 1.2 مهمترین مولفه برای شما است؟ در این صورت، لنز فول فریم Sigma 35mm f / 1.2 با هزینه ی پایینتر را جایگزین کنید.
اما اگر دنبال لنز سریع 50mm هستید، در صورت از دست دادن نصف دیافراگم در f/1.4 گزینه های بیشتری خواهید داشت. لنزهای Sigma 50mm f/1.4 DG HSM ART، با بودجه ی پایینتر Rokinon Auto Focus 50mm f/1.4 FE و از خانواده ی سونی Sony Planar T* FE 50mm F1.4 ZA.
در آخر آیا لنز سونی 50mm f/1.2 G را بخریم؟
بله. مشخصات سیستم سونی بی نظیر است، هیچ نقصی در کیفیت تصویر آن نیست و همه جا برایتان کارایی خواهد داشت.
راستی میتوانید آخرین مطالب ما را از طریق تلگرام و اینستاگرام نیز دنبال کنید. برای عضویت در کانال تلگرام و اینستاگرام بیت گرف روی دکمه زیر کلیک کنید. همچنین فیلم ها با کیفیت های مختلف در یوتیوب هم قرار دارد.