برندینگ, گرافیک دیزاین, مقالات آموزشی 24 دقیقه 1217

لوگو چیست؟ | هر آنچه که باید درباره لوگو بدانید

چکیدهما در این مقاله قصد داریم که درباره لوگو، اهمیت داشتن لوگو برای کسب و کارها، ویژگی های یک لوگوی حرفه ای و جذاب و... صحبت کنیم.

لوگو مهمترین بخش یک هویت بصری است و مالکیت شما بر کسب و کار و برندتان را نشان می ‌دهد و در واقع سکوی پرتابی برای شناخته شدن و دیده شدن توسط مخاطبان هدف است. ما در این مقاله قصد داریم که درباره لوگو، اهمیت داشتن لوگو برای کسب و کارها، ویژگی های یک لوگوی حرفه ای و جذاب و… صحبت کنیم. همچنین ویدئوهای آموزشی مربوط به لوگو را می توانید در یوتیوب بیت گرف مشاهده کنید. پس با ما همراه باشید! (این مقاله آپدیت خواهد شد)

لوگو چیست؟

لوگو، نشان ‌واره یا آرم، یک نماد است که با کمک عناصر و المان ‌های گرافیکی طراحی ‌می‌ شود تا نشانه ‌ای از هویت کسب و کار شما باشد. از همین یک جمله می توان متوجه شد که لوگو زیرمجموعه یک مفهوم بزرگتری به اسم هویت است که به نام هویت بصری شناخته می شود. نام برند، نوع خدمات و محصولات، نحوه تعامل با مخاطب، رنگ سازمانی، شعار تبلیغاتی، لوگو و… در کنار هم هویت بصری یک کسب و کار را تشکیل می دهند. می توان ادعا کرد که لوگو مهمترین جزو هویت بصری است. زیرا در حین فرایند طراحی لوگو باید هدف و استراتژی کسب و کار، جامعه مخاطبین، نوع محصول و خدمات را در نظر گرفت.

هدف از لوگو چیست؟

شما برای کسب و کارتان باید لوگویی خوب و جذاب داشته باشید زیرا اولین ارتباط شما با مخاطب و مشتریانتان بوسیله همین لوگو شکل می گیرد. اگر لوگوی شما متناسب با نوع فعالیتی که انجام می دهید باشد، مخاطب خیلی زود با لوگوی شما ارتباط می گیرد و این ارتباط یک مزیت برای شما محسوب می شود. درباره ارتباط صحبت کردیم. لازم است بدانید که مهمترین هدف داشتن لوگو برقراری ارتباط قوی با ذهن مخاطب است. این ارتباط باعث می شود که جامعه مخاطبینی که شما را می شناسند روز به روز افزایش پیدا کند و باعث رشد کسب و کار شما شوند.

چرا لوگو اهمیت دارد؟

امروزه دلایل بسیار زیادی وجود دارد که داشتن لوگو برای کسب و کارها را اثبات می کند. در این مقاله به دو مورد از آن ها اشاره می کنیم.

1 . شناخته شدن برند

2 . ایجاد مزیت رقابتی

مورد اول یعنی شناخته شدن برند به سه عامل دیگر تقسیم می شود: یک آگاهی از برند، دو شناخت برند و سه یادآوری برند

آگاهی از برند

آگاهی از برند یعنی آشنا شدن مخاطب با شما. یعنی مردم از وجود کسب و کارتانآگاه و باخبر باشند. هدف در این مرحله همین است و نیازی نیست که مثلا مردم با محصولات و خدماتی که شما ارائه می دهید آشنا شوند.

شناخت برند

حالا که مردم آگاه شدند شما وجود دارید، باید کسب و کارتان را بشناسند. این شناخت باعث می شود که مخاطبین با شما راحت ‌تر ارتباط بگیرند. طوری که با دیدن یک رنگ یا یک المان گرافیکی، سریع یاد لوگوی شما بیوفتند.

یادآوری برند

یادآوری و شناخت برند شباهت های زیادی با هم دارند اما تفاوت اصلی این دو مفهوم در این است که در یادآوری برند، علاوه بر لوگو، باید کلیه موارد مربوط به هویت بصری مثل نام برند، نوع محصول یا خدمات، شعار تبلیغاتی و… نیز در یاد مخاطب زنده شود. به عنوان مثال شما با دیدن یک محصول از برند نایک سریع یاد لوگو، رنگ لوگو، شعار تبلیغاتی و محصولات نایک میوفتید و این همان یادآوری برند است.

مزیت رقابتی

فرض کنید می خواهید کالایی رو بصورت اینترنتی خریداری کنید. احتمالا برای اینکه ببینید اون سایت معتبر است یا خیر بدنبال ای نماد اون سایت می گردید. اگر این نماد را داشته باشد اعتماد شما به اون سایت جلب خواهد شد و اگر فاقد این نماد باشد مطمئنا به دنبال سایت دیگری برای خرید اینترنتی خود می گردید. لوگو نیز چنین داستانی دارد و یک وزنه برای کسب و کارها محسوب می شود. داشتن یک لوگوی خوب و جذاب شان می‌دهد که شما یکی از مدعیان زمینه فعالیت خود هستید و به مخاطبان نشان می ‌دهد شما خاص هستید و برندتان با دیگر رقبا متفاوت است.

از دیگر مزیت هایی که یک لوگوی حرفه ای و جذاب برای کسب و کارتان به ارمغان می آورد می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • لوگو باعث یکپارچگی هویت بصری می شود؛
  • لوگو به هویت بصری برند اعتبار می بخشد؛
  • لوگو باعث ماندگاری برند می شود؛
  • لوگو باعث تمایز شما از رقبا خواهد شد؛
  • لوگو تبلیغی برای جذب مشتریان جدید است؛
  • لوگو وفاداری مشتریان و مخاطبین را به شما افزایش می دهد و…

ویژگی ها و اصول لوگو

تا اینجا متوجه شدیم که لوگو و هدف آن چیست. همچنین دلایل اهمیت داشتن لوگو برای کسب و کارها را نیز بررسی کردیم. حال سوال اینجاست که یک لوگوی حرفه ای باید چه ویژگی هایی داشته باشد و ما به عنوان طراح لوگو باید به چه اصولی در فرآیند طراحی لوگو توجه کنیم. در این قسمت به 5 ویژگی اصلی یک لوگوی اصولی و حرفه ای میپردازیم که در صورت رعایت این نکات، لوگوی طراحی شده ماندگار خواهد شد و خیلی زود به اهداف تعیین شده خواهد رسید.

اصل سادگی

به زبان ساده، آدم های امروزی در دریافت اطلاعات تنبل شده اند. این حرف یعنی اینکه انسان ها دوست دارند اطلاعات را به صورت خیلی ساده و شفاف دریافت کنند. این ادعا را می توانیم وارد حرفه گرافیک و حوزه تخصصی لوگو کنیم. انسان ها با لوگوهای شلوغ و پیچیده که هیچ سر و تهی ندارند و بر اساس اصول گرافیک طراحی نشدند ارتباط برقرار نمی کنند. یک لوگوی حرفه ای باید ساده و به دور از هرگونه المان پیچیده و اضافی طراحی شود. اگر جزئیاتی که در طراحی لوگو استفاده کردید هیچ پیامی به مخاطبان انتقال نمی دهد، بهتر است حذف شوند؛ زیرا مخاطبان نمی توانند مفهوم آن را درک کنند. اگر به لوگوهای مشهور جهان نیز نگاهی کنید، خواهید دید که اغلب آن ها اصل سادگی را رعایت کرده اند و به اصطلاح لوگو مینیمال محسوب می شوند. پس بطور خلاصه یک لوگوی ساده که بر اساس اصول گرافیک دیزاین طراحی شده باشد به مراتب زمان کمتری برای یادآوری در قسمت شناختی سیستم ذهنی ما نیاز دارد. به عنوان مثال لوگوی مک دونالد، ایکس (توییتر سابق) و نایک نمونه های مطلوبی در این زمینه هستند. به طور ایده آل، بخش ناخودآگاه ذهن ما باید بسیار سریع تر از بخش خودآگاه و هوشیارمان یک لوگوی تبلیغاتی را به یاد بیاورد. بر این اساس ویژگی یادآوری سریع برای لوگوهای تجاری بسیار ضروری است. در این زمینه هر قدر لوگوی خود را ساده تر طراحی کنید، شانس بیشتری برای موفقیت خواهید داشت.

رنگ

همانطور که می دانید اصلی ترین هدف لوگو ارتباط قوی با ذهن مخاطب است. برای رسیدن به این هدف یا به عبارت بهتر، کلید ورود به ذهن انسان، برانگیختن احساسات است. بر اساس گفته ‌های دکتر پیتر نوئل موری احساسات بر خرید ما تاثیر می‌ گذارند. او توضیح می‌ دهد که در هنگام ارزیابی برندها، مشتریان به جای اطلاعات، بیشتر از احساسات و تجربیات شخصی خود استفاده می‌ کنند. مسئول برانگیختن حس مخاطب در حوزه گرافیک، چیزی به جز رنگ نیست. رنگ ها می توانند روی مخاطبان تاثیر بگذارند و آن ها را به خرید محصولات ترغیب کنند. رنگ در بیان اهداف سازمان و موقعیت کسب و کار و همین‌طور در نگرش و درک مخاطب، بسیار تاثیرگذار است بطوری که می توان فقط با استفاده از انتخاب صحیح رنگ لوگو، اهداف و نوع محصولات را به مخاطبان منتقل کرد.

به عنوان طراح لوگو باید بدانید که بحث انتخاب رنگ در طراحی لوگو یک بحث سلیقه ‌ای نیست! شما باید رنگ لوگو را بر اساس علم و اصول روانشناسی رنگ، انتخاب کنید. به عنوان مثال، رنگ قرمز احساس اشتیاق، شجاعت و قدرت را منتقل می‌ کند. در برخی فرهنگ ‌ها، رنگ قرمز با مفاهیم منفی مانند خشم یا خطر مرتبط است. از طرفی، رنگ قرمز به عنوان محرک اشتها نیز شناخته شده است و به همین دلیل در اغلب لوگوی فست فودها هم دیده می ‌شود. با درک تفاوت ‌های ظریف و مفاهیم مرتبط، رنگ‌ در برداشت مخاطب از لوگوی شما نقش دارد. در نتیجه با شناخت روانشناسی رنگ ‌ها در بازاریابی می ‌توانید تصمیمات بهتری در مورد طراحی برند خود بگیرید. بدانید که انتخاب صحیح رنگ برای لوگو در برجسته ‌سازی نقاط قوت کسب ‌و کار و جذب مشتریان و مخاطبان هدف درست بسیار حائز اهمیت است و همین ‌طور هم یک انتخاب اشتباه رنگ می ‌تواند نتیجه عکس بدهد و اهداف و شخصیت برند را تضعیف کند.

اصل تطبیق پذیری

یکی از اصولی که حتما باید در طراحی لوگو لحاظ شود اصل تطببیق پذیری، مقیاس پذیری یا انعطاف پذیری است. این اصل می گوید لوگوی شما باید به نحوی طراحی شود تا در تمامی امور مختلف گرافیکی و تبلیغاتی قابل اجرا باشد و هویت خود را از دست ندهد. به عنوان مثال ممکن است بخواهید لوگوی خود را به عنوان تبلیغات شهری، در سایزی بزرگ بر روی بیلبورد چاپ کنید و یا در سایزی کوچک روی یک خودکار یا لیوان! در هر صورت پس از تغییر اندازه و ابعاد لوگو نباید هویت خود را از دست بدهد. به عنوان طراح لوگو باید بدانید که قرار است لوگوی طراحی شده در سایز کوچک، ست اداری، ساخت مهر، بیلبورد های تبلیغاتی (سایز بزرگ)، تیزرهای تلوزیونی، فضای مجازی و… مورد استفاده قرار گیرد. حال اگر در طرح خود بیش از اندازه از جزئیات استفاده کنید، لوگو در اندازه های کوچک دیده نخواهد شد و در اندازه های بزرگ نیز شکل خود را از دست خواهد داد. برای رعایت این اصل در فرایند طراحی، حتما از خطوط راهنما (گریدها) و اصول گرافیک و دیزاین استفاده کنید. بدین صورت لوگوی شما تطبیق پذیر خواهد شد. همچنین رعایت اصل سادگی و زیاده روی نکردن در استفاده از رنگ به انعطاف پذیری لوگو کمک خواهد کرد.

این نکته را در نظر داشته باشید که انعطاف پذیری فقط در ابعاد و اندازه لوگو نیست. گاهی مجبور خواهید شد تراکت، بروشور و کاتالوگ های سیاه و سفید چاپ کنید یا کسب و کار خود را در روزنامه های سیاه و سفید تبلیغ کنید. اگر لوگوی شما وابسته به رنگ باشد و از نظر رنگ انعطاف نداشته باشد، نمی توانید اینکار را انجام دهید. زیرا در صورت تغییر رنگ لوگو، دیگر مخاطبین قادر به شناسایی لوگوی شما نیستند. پس یک لوگوی انعطاف پذیر، علاوه بر رنگ اصلی، باید بصورت سیاه و سفید (مونو) نیز قابل شناسایی باشد. پس بطور کلی اصل تطبیق پذیری، جذابیت، کارایی و کاربرد لوگوی شما را افزایش می دهد.

فونت

طراحان لوگو معتقدند که انتخاب فونت مناسب برای لوگو مانند انتخاب لباس برای یک مهمانی است. همانطور که برای رفتن به مهمانی لباسی را می ‌پوشید تا شخصیت و جایگاه اجتماعی شما را نشان دهد، در انتخاب فونت هم باید دقت لازم داشته باشید تا تاثیر مناسب را روی مخاطب بگذارید. یک فونت مناسب می‌ تواند افراد را به خود جذب و برای همیشه برند را در ذهن ثبت کند. به همین خاطر اگر لوگوی شما در سبک لوگوی تایپوگرافی است و یا قصد دارید شعار تبلیغاتی خود را در کنار لوگو داشته باشید و از تگ لاین و اسلوگان استفاده کنید انتخاب فونت یکی از مواردی است که حتما باید به آن توجه بسیار ویژه ای داشته باشید زیرا فونت به درک مخاطب از برند شما را کمک می کند چرا که شناسایی اثراتی که بعد از دیدن فونت، به صورت ناخودآگاه به مغز افراد وارد می شود و پیام هایی که از آن دریافت می کنند بسیار مهم می باشد.

هنگامی که می‌خواهید یک فونت مناسب برای لوگو انتخاب کنید، لازم است شخصیت برندتان را در نظر بگیرید. فونت ‌های مختلف، شخصیت ‌های متفاوتی دارند و بهتر است پیش از انتخاب درک درستی از برند خود داشته باشید. به عنوان مثال اگر برند شما شخصیتی رسمی دارد بهتر است از فونت های نسخ و اگر برند شما شخصیتی غیررسمی و به اصطلاح جوان دارد استفاده از فونت های سنس و دست نویس توصیه می شود. همچنین می توانید برای لوگوی خود یک فونت کاملا تخصصی و یکتا را طراحی کنید. در این صورت جذابیت لوگو و ماندگاری آن در ذهن چند برابر می شود.

بطور کلی موارد زیر را در انتخاب فونت حتما در نظر بگیرید:

داشتن خوانایی مناسب در اندازه ‌های مختلف؛

دارای حروف واضح و قابل درک؛

همخوانی داشتن با المان ‌های دیگر در لوگوی شما؛

داشتن قابلیت ترکیب با المان ‌های تصویری لوگو؛

امکان استفاده به صورت تکی، بدون نیاز به المان ‌های تصویری؛

توانایی انتقال پیام به صورت درست و عدم ایجاد سوتفاهم؛

داشتن خوانایی مناسب در صورت استفاده از رنگ های مختلف و…

اصل ماندگاری (بی زمانی)

اصل ماندگاری یا بی زمانی یکی از مهمترین ویژگی یک لوگوی حرفه ای است. اگر به لوگوهای معروف دنیا مانند اپل، گوگل، نایک و آدیداس توجه کنید متوجه خواهید شد که تمامی آن ها تبدیل به سمبلی ماندگار در ذهن شده اند. شما به عنوان طراح لوگو باید تلاش کنید لوگویی طراحی کنسد که بتواند در آزمون زمان مقاومت کند و برای سال‌ های آینده مرتبط و بروز باقی بماند نه اینکه هر سال و بر اساس استراتژی های جدید کسب و کارتان، لوگو را نیز تغییر دهید. در این صورت اعتماد مخاطب به شما از بین خواهد رفت و از آن مهمتر، لوگوی شما در ذهن مخاطب باقی نمی ماند. پس باید لوگویی ماندگار طراحی کنید که پس از سال ها نیاز به تغییر نداشته باشد.

در جهت رسیدن به این هدف، در فرایند طراحی لوگو هیچگاه از ترندها و مودهای روز دنیای گرافیک استفاده نکنید. ترندها مواردی هستند که خیلی زود بر سر زبان ها می آید و خیلی زود هم از یاد می روند و جای خود را به ترند جدیدتر می دهند. حال اگر شما لوگو را بر اساس طرح های ترند طراحی کنید، پس از به روی آمدن یک ترند جدید شما نیز ملزم به بازطراحی یا ری دیزاین لوگوی خود هستید. توصیه می شود به جای الهام از ترندها از اصول گرافیک و دیزاین استفاده کنید و سعی کنید اصول گفته شده در این مقاله را به خوبی رعایت کنید تا لوگوی شما تبدیل به لوگویی جذاب و ماندگار شود.

این پست آپدیت خواهد شد…

مینی دوره رایگان لوگو

به درخواست مکرر شما عزیزان، تصمیم گرفتیم مینی دوره رایگان لوگو را در یوتیوب بیت گرف منتشر کنیم. تو این مینی دوره درباره الفبای اولیه طراحی لوگو با هم صحبت کنیم. مطالبی که در این مقاله مطالعه کردید مربوط به جلسه اول مینی دوره لوگو بیت گرف بود که هم اکنون می توانید ویدئوی مربوطه را در یوتیوب بیت گرف مشاهده کنید. منتظر مقالات بعدی در زمینه لوگو باشید!

امتیاز: 0 از ۵ - تعداد رای: 0
اشتراک گذاری این صفحه
گفتگو و سوالات شما در این قسمت میتوانید نظر یا سوال خود را در مورد مقاله یا آموزش مطرح کنید.
دیدگاهتان را بنویسید برای ارسال دیدگاه لازم است در سایت وارد شده یا ثبت نام کنید ...
مطالعه با تمرکز بیشتر
پست های پربازدید هفته 6 پست پربازدید در دسترس شماست!
آموزش هوش مصنوعی استیبل دیفیوژن...

آموزش هوش مصنوعی استیبل دیفیوژن...

مهسا سلطانی
دانلود اسکریپت Motion Bro v4.0.4...

دانلود اسکریپت Motion Bro v4.0.4...

مهدی فریدونی
دانلود و نصب اسکریپت motion...

دانلود و نصب اسکریپت motion...

احسان ملائی
دانلود Adobe Firefly | هوش...

دانلود Adobe Firefly | هوش...

مهدی فریدونی
میدجورنی رایگان و نحوه استفاده...

میدجورنی رایگان و نحوه استفاده...

مهسا سلطانی
جداسازی صدای خواننده از موزیک...

جداسازی صدای خواننده از موزیک...

مهدی فریدونی
دوره روتوش
دوره جامع گرافیک و ویدیو
×